Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Přemýšlíte o dieselu? Přinášíme 5 důvodů, proč se mu vyhnout

Ekonomika

  12:34
Stále si myslíte, že diesel je pro vás to nejlepší? Tak rychle čtěte dál.
Motor - ilustrační foto.

Motor - ilustrační foto.

Diesel stojí víc peněz

Určitě jste už někdy slyšeli pořekadlo, že peníze jsou vždycky až na prvním místě. A u auta na každodenní ježdění to platí rozhodně. Téma, komu se vyplatí diesel, se rozebírá často a vždycky je to věc velmi individuální. Ale nikdy nepřestanou platit základní pravidla, aby si to každý mohl promyslet a spočítat sám a nakonec si položil otázku: „Vyplatí se ještě vůbec diesel?“

Ačkoli na vás palubní počítač dieselového auta vyhazuje hezká čísla spotřeby, nic není tak růžové, jak to na první pohled vypadá. Pokud spočítáte jen náklady na palivo, samozřejmě vám vyjde jeden kilometr levněji s dieselovým autem, ale nezapomeňte do propočtů kalkulovat také:

- vyšší pořizovací cenu naftového auta
- vyšší servisní náklady od běžné údržby po radikální opravy

Protože vznětový motor pracuje s mnohem většími sílami a tlaky, je konstrukčně složitější, a tak i náchylnější k poruchám. Plno lidí přitom nedodržuje základní poučky, jak se k přeplňovanému dieselovému motoru chovat. Dalším rizikem v našich podmínkách je také nekvalitní palivo, na které jsou moderní naftové motory velmi citlivé.

Diesel je nekultivovaný

Bavit se o motoru 4.2 TDI v novém Audi A8 nemá smysl, protože to je mimo sféru většiny z nás. Lidé volí zpravidla čtyřválcové motory o objemu od 1,6 do 2,0 l.

Konstruktérům trvalo hodně dlouho, než se jim podařilo dostat vibrace, hluk a zvuk těchto motorů na snesitelnou mez. Jakkoli ale může být čtyřválec 2.0 TDI pod kapotou vozu Volkswagen Golf GTD dobře odhlučněný a utlumený, nikdy vám neunikne, z jaké pistole musíte tankovat. A to nemluvíme o jeho chodu za studena...

Asi nejlepším příkladem dieselové „kultivovanosti“ jsou motory 1.4 TDI a 1.9 TDI PD, se kterými se plno z nás setkává v bazarových autech z koncernu Volkswagen. Předpokládáme, že bude trvat ještě tak pět až deset let, než se podaří konstruktérům dostat kultivovanost naftových motorů na úroveň dnešních benzínových jednotek.

Diesel není ekologický

Ačkoli se úředníci ohánějí tabulkovým údajem emisí oxidu uhličitého (CO2), složení výfukových plynů dieselových motorů vychází nepoměrně horší, než je tomu u motorů benzínových.

Nejnebezpečnější jsou oxidy dusíku, oxid uhelnatý, pevné částice a saze. Tyto prvky působí přímo na živé organismy a plno vědeckých studií dokazuje, že vdechování zplodin z naftových motorů vážně ohrožuje zdraví.

I nejmodernější dieselové motory jsou stále méně ekologické než benzínové protějšky a jen velmi drahá a velmi složitá technika v podobě filtrů pevných částic a zejména nově vstřikování močoviny do výfuku snižuje jejich negativní dopad na naše zdraví na únosnou míru.

Diesel je pomalejší

Čísla výkonu a točivého momentu vám neřeknou o rychlosti auta všechno. Nesmíte zapomínat, že dieselový motor pracuje zpravidla s polovičními otáčkami oproti motoru benzínovému. Proto, aby se v rychlosti dieselový motor vyrovnal srovnatelnému benzínovému agregátu, potřebuje dlouhé převodové stupně, které „otupují“ jeho sílu přenášenou na kola.

Ve výsledku je tak naftový motor obvykle i pomalejší než srovnatelný benzínový motor. Chcete příklad? Vzpomeňte na srovnávací test Škoda Octavia RS: diesel versus benzín. Benzínový motor to natřel na celé čáře dieselovému nejen ve zrychlení a maximální rychlosti, ale dokonce i v pružné akceleraci, ačkoli motor 2.0 TDI vykazuje na papíře o 70 Nm větší točivý moment než motor 2.0 TFSI.

Vidíme to i při testování a měření zrychlení na mosteckém polygonu. I relativně silná auta s dieselovými motory jsou pocitově pomalejší než kdejaký benzínový hatchback se šestnáctistovkou...

Diesel není sportovní

Diesel do sportovního auta nepatří. Motor spalující naftu totiž už z principu nejlépe pracuje s částečným zatížením v konstantních otáčkách. S rostoucí zátěží, která naopak svědčí motorům benzínovým, klesá efektivita dieselového motoru a začne se ukazovat jeho nevhodnost do sportovního auta.

Nepředvídatelný příval točivého momentu, stejně jako jeho náhlý pokles a zvadnutí výkonu jsou přesně to, co opravdové sportovní svezení kazí. Nejpatrnější je to na okruhu nebo zatočené okresce, kterou dobře znáte.

A proč myslíte, že výrobci do aut jako Porsche 911, BMW M3 nebo Ferrari F458 Italia raději dávají atmosférický benzínový motor?

Čtěte také:


Autor: www.autoweb.cz