Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Prezidentské klipy pohledem kreativce: Zeman je nejlepší, bohužel

Ekonomika

  7:00aktualizováno  17:22
Předvolební kampaně kandidátů na prezidentský post jsou v plném proudu, do volby zbývají tři týdny. Kandidáti už na internetu představili spoty, které jim mají zajistit sympatie voličů. Který z uchazečů o Hrad zvolil nejnápaditější taktiku? Server Lidovky.cz oslovil kreativce a reklamního glosátora Marka Prchala.

Miloš Zeman v předvolebním klipu foto: YouTube

Marek Prchal

Marek Prchal

Předvolební klipy hodnotí sloupkař serveru Mediář.cz a „reklamní kat“ Marek Prchal.

Kandidáti zvolili různou strategii. Miloš Zeman myslí na dceru, Jiří Dienstbier voličům přibližuje svoji minulost a Vladimír Franz pestrobarevné tetování. Jan Fischer pro jistotu zapojil celý svůj tým.

Změna politické kultury

Jako první zveřejnil svůj spot Jan Fischer, který slibuje změnu politické kultury.

Fischerův pokus o hollywoodskou produkci skoro vyšel

Český kariérní úředník se pokusil o hollywoodskou produkci – a skoro mu vyšla. Skutečně, asi se to nedalo dát líp. Jan Fischer ve velkém světě korporací školí vrcholné manažery, potkává se s voliči z řad starých a nemocných a na závěr se snaží o sugestivní burcující zvolání „Změňme politiku“.

Je to skoro perfektní, pokud si odmyslíme, že kandidátovi zcela chybí charisma. Zato v každém záběru gestikuluje rukama – „Honzo, nezapomeň, ruce musí být pořád ve vzduchu“, až je to malinko legrační.

Přesto – tenhle spot atmosféru má a ty nerozhodnuté, které nevyděsí otázka na YouTube profilu Jana Fischera „Co jste změnil jako premiér?“, jistě zasáhne.

Je to profesionální práce, tvůrci sice trochu přestřelili, nicméně positioning (zasazení - pozn. red.) vládce světových korporací, možná i vizionáře, kterému všichni odezírají ze rtů a navíc ho milují i babičky, jistě zafunguje.

Objímání stromů

Režie předvolebního klipu Miloše Zemana se ujal Filip Renč. „Vždycky jsem žil tak, abych se za sebe nemusel stydět a aby se za mě nemusela stydět ani moje dcera Kateřina,“ vysvětluje Zeman ve spotu.

Zemanův klip je bohužel nejlepší

Čekalo se dlouho a dvě kratičká videa, která Miloš Zeman představil nejdřív, byla trochu k smíchu. Když ale vyjel se spotem, zmrzl úsměv úplně všem. Filip Renč představil kandidáta v jeho přirozeném prostředí sugestivním a přitom uvěřitelným způsobem. Závěrečný záběr z lesa je naprosto úchvatný, posuďte sami. Kolem 21. sekundy. 

Všechno bylo podřízeno tomu, aby se v tom Zeman cítil komfortně a ono to zafungovalo. Zeman je, jaký je. Na nic si nehraje, každý ho zná a spot akcentuje jeho silné stránky jedinečným způsobem.

Do té míry, že mu odpustíme toporný závěr ve stylu herecké akce béčkového televizního seriálu. Je to tak skvělé, že si ani nevšimneme, že Zeman pronáší ve spotu generické fráze. Všechno je podřízeno atmosféře, spot si můžete pouštět znovu a znovu, protože je prostě dobrý. A bohužel je i nejlepší.

Zkazíme komunistům radost

Karel Schwarzenberg prozatím oficiální předvolební klip nemá. Příspěvek, který se na internetu objevil, je pouze zkušebním videm před tiskovou konferencí.

DOPLŇUJEME: Podle volebního manažera kampaně Marka Pražáka se zatím nejedná o plnohodnotný klip. Ten zatím tým Karla Schwarzenberga zatím nepředstavil. V druhém článku najdete novější klip v režii Jana Svěráka.

Schwarzenberg jako Ronald Reagan

Karlův tým měl nejlepší nápad ze všech - slavný projev Ronalda Reagana „Zkouška mikrofonu“, ve kterém žertoval o tom, že posílá na Sovětský svaz jaderné zbraně, je skvěle vybraná předloha.

Bohužel pokud se koukneme na spot, zjistíme, že prvních pět vteřin se v něm vůbec nic neděje, což je v on-line prostředí dost problém. Zároveň nepřináší žádnou zvláštní atmosféru, je to spíše dokument natočený v jednom záběru.

Chápu, že tvůrce při vymýšlení posedlo nadšení z kreativního konceptu, ale podle exekuce to vůbec nevypadá, že by jej přenesli na diváka. Kromě Karlova projevu je v něm neustále slyšet rachtání, což není úplně sexy.

Spot spíš hovoří jako připomínka ke stávajícím podporovatelům, než aby přitáhl nové. I když je Schwarzenberg podle mě nejlepší produkt v nabídce, tak pokud se nezaujatě podíváme na spot, nepochytíte o tom skoro nic. Nekoukejte na spot, projeďte si Karlův YouTube.

Česká televize odvysílá "prezidentské vábničky" poprvé 29. prosince, na televizních obrazovkách poběží 12 dnů. Podle prováděcího zákona k přímé volbě prezidenta mají kandidáti pro své předvolební spoty vyhrazený prostor, za který nemusí platit, také v Českém rozhlase.

Další prezidentské klipy pod drobnohledem Marka Prchala najdete v dalším článku:
Prezidentské klipy pohledem kreativce II: Franz je takový český Obama

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!