Šéf e-mobility Siemensu Ivo Hykyš je odborníkem na elektromobilitu, který zná úskalí řidičů ekologických aut osobně. Sám jezdí ve firemním elektromobilu a má za sebou i několik služebních cest do zahraničí.
Hykyš očekává, že se páteřní síť dobíjecích stanic v Česku rozšíří po naplnění slibu Škodovky. Na čtvrteční konferenci Elektromobilita 2018 řekl vedoucí rozvoje a digitalizace Škoda Auto Andre Wehner, že by chtěli do roku 2020 mít na každé dealerské pobočce dobíjecí stanici.
Lidovky.cz: Mají o nákup elektromobilů a dobíjecích stanic zájem i menší firmy?
Ano, přijdou za námi například na veletrhu a řeknou, že mají patnáct aut a chtěli by celou flotilu přeměnit na elektromobily. Zároveň je chtějí nabíjet rychlonabíječkou a tak si od nás koupí stanici za tři čtvrtě milionu. Stává se to a objevuje se čím dál více takových případů.
IVO HYKYŠ
|
Lidovky.cz: Nedočkáme se jednoho dne toho, že bude málo baterií do elektromobilů a výroba bude váznout?
Siemens se například připojí ke společnosti ABB a podpořil stavbu továrny na výrobu baterií ve Švédsku. I další výrobci začínají v Evropě stavět gigatovárny a proto bych neměl obavu, že nastane nedostatek baterií. Navíc je momentálně pro automobilky hlavním strašákem nařízení Evropské unie, které říká, že musí automobilky snížit limity oxidu uhličitého. Jakmile limity nedodrží, tak budou platit milionové pokuty. Proto vezmou marketingové peníze, které mají odložené a budou raději vyrábět více elektromobilů a investovat do továren na baterie.
Lidovky.cz: Jezdíte elektromobilem každý den, jak hodnotíte pokrytí dobíjecích stanic v Česku a zahraničí?
Německo a Švýcarsko je v tomto ohledu například lepší než Česká republika. Když jedete z Prahy směrem k Náchodu, tak najdete poslední rychlonabíječku v Hradci Králové. To potom musí člověk po cestě přemýšlet a pečlivě si naplánovat zastávky.
Jízda s elektromobilem je někdy komplikovanější i v zahraničí. Někdy si musíte naplánovat, u které dobíjecí stanice zastavíte, abyste totálně nevybili baterii. Ale pokud si nainstalujete mobilní aplikaci a rozvrhnete si cestu, tak to není problém. Například v Německu je už počet nabíječek téměř dostatečný.
Lidovky.cz: Kdy podle vás bude v České republice dostatečný počet dobíjecích stanic, aby řidiči elektromobilů mohli jezdit pohodlněji?
Myslím si, že to může přijít po dotacích, které skončí v roce 2020. Do roku 2023 by tak mohlo být Česko celkem slušně pokryté. Velkým hybatelem budou také automobilky. Škoda Auto například plánuje do roku 2020 zařídit, aby měl každý dealer svoji nabíječku na elektromobily. Najednou tady vznikne nová konkurence.