„Lidé z vedení Mahan Air v červnu navrhli letecké spojení při rozhovorech na českém velvyslanectví v Teheránu,“ řekl LN zdroj z české diplomacie, který si nepřál být jmenován.
„V podstatě by chtěli využít toho, že mají partnerství s čínskými aeroliniemi, a přes Teherán ze Šanghaje a Pekingu vozit do Česka čínské turisty. Rostoucí zájem o cesty do Střední Evropy ale očekávají i mezi Íránci, plánují pro Prahu až tři lety týdně,“ upřesnil zdroj s tím, že firma Mahan Air už oslovila i český Úřad pro civilní letectví.
Lovci letadel měli svátek. Do Prahy přiletěl dvoupatrový obr A380 |
Mahan Air je druhá největší letecká společnost v Íránu. V 90. letech ji založil syn exprezidenta Hášemího Rafsandžáního, který je dodnes jedním z nejmocnějších lidí v zemi – ekonomicky i politicky.
Podle USA i Británie se však na Mahan Air vztahují sankce kvůli údajnému zapojení firmy do přepravy zbraní a vojáků na podporu syrského režimu Baššára Asada.
Spory kolem sankcí
V květnu americká a britská média zjistila, že se Mahan Air podařilo – údajně skrz nastrčenou iráckou leteckou společnost al-Naser – koupit na Západě osm použitých Airbusů A340 a jeden A321, v některých případech i od amerických přepravců.
Spojené státy zareagovaly tím, že na sankční seznam přidaly i dotyčnou iráckou firmu. Navíc Američané pohrozili, že by přeprodané letouny mohli zabavit při jejich cestách do zahraničí – Mahan Air je plánoval nasadit na trasy do Dubaje a Istanbulu.