16. ledna 2017 19:19 Lidovky.cz > Byznys > Média

Ve zprávách o migrantech jsme nepochybili. Závěr rady je nezákonný, míní Prima

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse
Logo televize Prima | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Logo televize Prima | foto: Reprofoto

PRAHA Televize Prima se ohradila proti závěrům Rady pro televizní a rozhlasové vysílání z minulého týdne. Úřad upozornil, že v reportážích o uprchlících loni na jaře použila televize hodnotící komentáře, čímž si diváci nemohli utvořit nezávislý názor. Prima je přesvědčená, že nepochybila a upozornění rady považuje za nezákonné.

Podle Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) televize se v období od 28. března do 17. dubna 2016 opakovaně dopustila porušení zákona, když ve hlavní zpravodajské relaci prezentovala hodnotící komentáře, které neoddělila od informací zpravodajského typu. V příspěvcích tehdy informovala o případu, kdy byla nařčena z manipulace zpráv o iráckých uprchlících.

Diváci si tak podle RRTV „na základě odvysílaného obsahu nemohli utvořit vlastní nezávislý názor, jelikož zaujaté redakční komentáře je naváděly k jediné možné interpretaci medializovaného dění“.

Prima si za výroky stojí

Prima se proti tomuto rozhodnutí v pondělí ve svém vyjádření vymezila, neboť rada prý vycházela z „nikým nepodepsané analýzy (...), nezjišťovala si fakta přímo u aktérů či svědků událostí a nevzala v potaz důkazy, která měla FTV Prima k dispozici.“ Takový přístup rady se podle televize zcela vylučuje se serózním rozhodováním o obsahu reportáží z hlediska zákonných povinností týkajících se objektivity a vyváženosti.

Příklady závadných výroků podle RRTV

- „Kritici přitom tehdy tvrdili, že jsme reportáž nebo vyjádření George Batty zmanipulovali. Teď se ukazuje, že lidé skutečně stoprocentně spokojeni nebyli.“

- „Máme si to vysvětlit tak, že v době natáčení naší reportáže byli uprchlíci spokojeni a svůj názor změnili až teď? Na to nám nedokázal nikdo odpovědět.“

- „Naše televize se totiž po odvysílání původní reportáže, kde jsme jako první upozornili na to, že uprchlíci nejsou spokojeni s ubytováním v Česku, stala terčem útoku jiných médií a iniciativy HateFree.“



“FTV Prima tedy považuje předmětné upozornění na údajné porušení zákona za nezákonné, neboť je přesvědčena, že svými pravdivými reportážemi nenaplnila skutkovou podstatu žádného správního deliktu. FTV Prima si za těmito skutkovými výroky stojí, je schopna je doložit a je překvapena tím, že RRTV tyto pravdivé výroky veřejně zpochybňuje,“ píše se v tiskové zprávě televize.

Prima by zároveň uvítala, kdyby rada aktivně přispívala k odstranění ovzduší autocenzury, které v Česku podle televize ve jménu takzvané politické korektnosti sílí.

Zákon údajně nedodržela ani Česká televize

Upozornění od RRTV obdržela minulý týden taktéž České televizi, která při vysílání pořadu Americká volební noc údajně porušila zákon tím, že nadržovala demokratické kandidátce na prezidenta USA Hillary Clintonové a naopak znevýhodňovala republikána Donalda Trumpa. Proti závěrům rady se ale ohradili zástupci šéfredaktora zpravodajství Michal Kubal a František Lutonský.

„Vaše zdůvodnění vyvolalo mezi tvůrci a spolupracovníky pořadu rozhořčení a pocit nespravedlnosti, zejména kvůli účelovosti a zřejmé zaujatosti vaší zprávy. Nikdo z desítek lidí připravujících toto vysílání neměl samozřejmě sebemenší zájem na vyjadřování preferencí kteréhokoliv z kandidátů,“ napsali v otevřeném dopise Lutonský s Kubalem.

13.ledna 2017 v 13:41, příspěvek archivován: 16.ledna 2017 v 17:25

Otevřený dopis členům Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Read: https://t.co/27UvzZdTNl


RRTV zároveň vyzvali, aby zodpověděla některé otázky upozorňující na nejasnosti v jejím rozhodnutí. „Proč ve své výtce nehodnotíte celé dvanáctihodinové vysílání, ale jen jeho zlomek? Podle jakého klíče jste vybrali zrovna tuto část vysílání?“ naráželi například na to, že se kritika vysílací rady týkala jen určitého výseku z celého dvanáctihodinového bloku. Oba totiž trvají na tom, že vysílání v celé své délce bylo objektivní a vyvážené.

Česká televize jako instituce se k závěrům vysílací rady zatím blíže nevyjádřila. „Česká televize prozatím neobdržela podrobné stanovisko RRTV. Nejsou nám známy ani podklady a analýzy, ze kterých rada při svém rozhodování vycházela. Proto se nyní k dílčím informacím z tiskové zprávy RRTV nemůžeme podrobněji vyjádřit. Jsme však nadále přesvědčeni o tom, že dvanáctihodinové vysílání ČT24 věnované americkým prezidentským volbám bylo objektivní a ve svém celku vyvážené, a to včetně jeho výseku, ke kterému se vyjádřila RRTV,“ zněla středeční reakce mluvčí ČT Alžběty Plívové.

rsaRobert Sattler
  • 4Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz