Jde o definitivní tečku za případem, který se vlekl od roku 2012, kdy Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pojal podezření, že zakázka byla v křížku se zákonem a začal se jí oficiálně zabývat.
„Správní řízení [...] se zastavuje, neboť nebyly zjištěny důvody pro uložení sankce § 120 zákona o veřejných zakázkách,“ stojí v rozhodnutí úřadu ze 7. června.
Zůstane Italům hlavní nádraží? České dráhy předaly citlivou věc správě železnic |
Nešlo vůbec o obyčejný případ. Pokuta 25 milionů korun byla v době svého udělení, na podzim roku 2014, nejvyšší sankcí, jakou kdy antimonopolní úřad uložil za porušení zákona o veřejných zakázkách. Navíc šlo o nákup nejmodernějších vlaků do flotily Českých drah. První ze souprav Railjet dorazila z vídeňské továrny Siemensu v dubnu roku 2014.
„V rámci navazujícího obnoveného řízení se ÚOHS plně ztotožnil s naší argumentací, že všechny podmínky pro využití JŘBU (jednací řízení bez uveřejnění, forma uzavřeného tendru – pozn. red.) v dané věci byly splněny, a že jsme postupovali plně v souladu se zákonem. Vzhledem k tomu ÚOHS řízení zastavil a pokuta nám byla vrácena,“ řekla pro Lidovky.cz mluvčí ČD Kateřina Šubová.
O co přesně v případu šlo: České dráhy původně chtěly koupit šestnáct Railjetů, pak svou poptávku změnily na patnáct souprav s odlišnou konfigurací. Nakonec jich český dopravce koupil od Siemensu jen sedm za zhruba 2,7 miliardy korun.
„České dráhy porušily zákon, když zakázku na rekonfiguraci zadaly v jednacím řízení bez uveřejnění, aniž by pro to byly splněny zákonné předpoklady. Tento postup mohl přitom podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky,“ uvedl už dříve šéf ÚOHS Petr Rafaj.
RAILJETY V ČESKU
|
Dráhy v zahájeném řízení tvrdily, že pouze rozšířily rozsah původní zakázky na nákup šestnácti souprav Railjet, a proto zakázku zadaly ve zjednodušeném řízení bez soutěže. Proti verdiktu Rafajova úřadu se rozhodly bránit soudně, přestože samotný ÚOHS jejich šance zpochybňoval.
„V zásadě všechna rozhodnutí ÚOHS, v nichž je uložena sankce, bývají napadena správní žalobou. Úspěšnost je případ od případu. V poměru ke všem rozhodnutím úřadu jsou nakonec soudy zrušena asi jedno až dvě procenta rozhodnutí,“ popsal před rokem a půl mluvčí úřadu Martin Švanda.
Státní dopravce ale loni v listopadu uspěl u Krajského soudu v Brně, který pokutu 25 milionů zrušil. Argumenty drah potvrdil také Nejvyšší správní soud. České dráhy ve sporu zastupovala právní kancelář Weil, Gotshal & Manges. Případ se pak vrátil k dalšímu přezkoumání k ÚOHS, který nyní řízení zastavil.
Antimonopolní úřad do té doby tvrdil, že firma požadovala zásadní změny původního plnění, a proto nemohla postupovat bez soutěže. Podle soudu ale úřad tyto podstatné změny neprokázal.