Ve hře je kontrakt podepsaný do roku 2031, který Rencaru umožňuje dále pronajímat reklamní plochy v metru či na bocích tramvají. Nyní si právníci obou firem vyměňují písemné návrhy. O dalším postupu by mělo být jasno do 24. října.
Jde o velké peníze, znesvářené strany dělí nesmiřitelně odlišné názory na výklad zákona. Rencar loni dopravnímu podniku, podle svého tvrzení, vyplatil 73 milionů – na základě výše příjmů od reklamních partnerů posílá ročně částku oscilující mezi 50 až 75 procenty ze svých tržeb v pražské hromadné dopravě. Vedení dopravce či pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO) smlouvu z roku 1997 opakovaně označila za nevýhodnou.
Praha odmítla Rencar, smlouvu na reklamu v MHD chce skončit. Firma dál nabízí 120 milionů |
Zásadní problém je však v tom, že kontrakt je podle dopravního podniku v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách, a tudíž neplatí. Údajně jde o koncesi, na níž je třeba vypsat otevřený tendr. Management se opírá o právní posudek a také stanovisko Úřadu na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
Tuší však, že dohoda s firmou, která loni z reklamy v pražské MHD utržila 117 milionů korun, nebude snadná.
„Myslím si, že Rencar má opačné právní stanovisko a že bude soudně bránit svůj kontrakt. My budeme žalovat na vyklizení, oni budou žalovat na určení práva té smlouvy. Já doufám v to, že v průběhu žalování obou stran budeme schopni vést dialog o tom, abychom přechodné období, které tu pravděpodobně bude, efektivně využili tak, že budeme mít příjmy z reklam,“ řekl pro Lidovky.cz generální ředitel dopravního podniku Martin Gillar. Podrobnosti ke strategii podniku však komentovat nechtěl.
Zjednodušeně řečeno: městská firma píše scénář dohody, naopak Rencar – většinově vlastněný nadnárodním koncernem JCDecaux – zatím nepřipustil možnost, že by smlouva z roku 1997 neplatila a že by měl přistupovat na jakoukoliv formu odchodu z výhodného byznysu.
„Důrazně deklarujeme, že smlouva je platná. Podle několika právních analýz je jednostranně ze strany dopravního podniku nevypověditelná. Do úterý jsme neobdrželi oficiální vypovězení a ukončení platné smlouvy,“ uvedl šéf Rencaru Pavel Slabý.
Zajímavým detailem je skutečnost, že Rencar je původně dceřinou firmou dopravního podniku. Nyní v něm městská firma drží 28 procent. To znamená, že navíc dostává i dividendu plynoucí z dalších aktivit Rencaru – jde o firmu, která nepůsobí jen v Praze, reklamou se zabývá ve více než 40 městech v Česku. Loni dopravce na dividendách vydělal sedm milionů korun.
Nejvýhodněji s dcerou
Jeho šéf Gillar také připouští, že ekonomicky nejvýhodnější by právě z důvodu bezmála třetinového podílu v Rencaru byla patrně dohoda o další spolupráci s touto firmou. Tu však podle něj, jak už bylo řečeno, znemožňuje zákon o veřejných zakázkách a nutnost vybrat provozovatele zhruba 70 tisíc reklamních ploch v otevřené soutěži.
Jednou z variant pro dopravní podnik je dohodnout s Rencarem přechodné podmínky vycházející z nabídky, kterou provozovatel reklamy dal na jednání 5. října. Ty by ovšem platily v případě dodržení smlouvy do roku 2031. To dopravní podnik nechce.
CO JE RENCAR
Zdroj: DPP |
Zjednodušeně řečeno: firma na začátku října požádala o přístup k dalším plochám, které by mohla zaplnit reklamou. Tvrdí, že jí to zaručuje současná smlouva. Jde například o polep nových tramvají, které nyní dopravní podnik nakupuje. Dopravci přislíbila za takové konstelace odvádět až 120 milionů korun ročně oproti stávajícím 73 milionům.
Očekávat se však dá tvrdý boj, nikoliv kompromis. „Jsme připraveni podniknout jakékoli právní kroky k ochraně svých obchodních ztrát a nerealizovaných investic vyplývající z této platně uzavřené smlouvy,“ potvrdil šéf Rencaru Slabý.
Co tedy bude předcházet pravděpodobným žalobám? Dobrovolné opuštění prostor k 1. listopadu očekávat nelze, to připouští i městský dopravce.
„Vedeme jednání, abychom si v uvozovkách čestně přiznali, že jdeme do války a řekli jsme si, jak se budeme chovat po tom přechodném období, kdy ta válka bude. Vnímám to jako možnost vzniku škody, že nebudeme mít příjmy z reklamy,“ dodává Martin Gillar z dopravního podniku.
Mezi dočasné alternativní scénáře, jak zaplnit reklamní plochy a tedy i díru v příjmech – pokud Rencar nějakým způsobem fyzicky opustí prostory – patří podle informací serveru Lidovky.cz mimo jiné krátkodobé soutěže na provozovatele či zapojení městské agentury Pražská informační služba.