Hra s postupným odkrýváním modelu je zpět. Podobná marketingová strategie provázela i před více než rokem představování nové generace Škody Superb, stejně tak i předešlé modely. SUV pojmenované Kodiaq, které by měla automobilka začít nabízet na začátku příštího roku, se objevilo na nákresech, pak v konceptu na autosalonu v Ženevě, na nočních videích, pod maskovací fólií na Tour de France a tak dále. Bulváru se zase podařilo – údajně náhodou – natočit testování na dálnici.
„Komunikace okolo nového modelu musí být dobře řízená. Ony ty uniklé fotografie a videa často nejsou až tak uniklé jako spíš puštěné. Automobilky si jsou v podobných případech vědomy, že mají obsah, o který média stojí. Děje se dokonce třeba i to, že vybraní novináři dostanou echo, že kamuflované auto pojede v konkrétní čas po konkrétní silnici,“ popisuje specialista na PR komunikaci Pavel Zábrodský z agentury Omnimedia.
Rozhodněte dilema robotického auta: Má zabít vás, nebo dítě na přechodu? |
Lidovky.cz: Ale není už nabízených informací novém modelu moc? Nemůže to značce spíš ublížit?
Existuje podobná symbióza mezi novináři a automobilkami jako například mezi bulvárem a celebritami - obě strany se potřebují. Pokud je snahou novináře mít zajímavý obsah, nevidím v tom zásadní problém.
Lidovky.cz: Neměla by média přece jen trochu brzdit?
Osobně se novinářům vůbec nedivím, že jsou ochotni na vějičky Škodovky tak „naskakovat“. Náplní jejich práce by přece mělo být psát o tom, co jim přijde zajímavé. Je to zpráva o novém Kodiaqu? Podle mě ano. I já, jako člověk z public relations, si takový článek většinou rád přečtu prostě proto, že mě zajímá. Na druhou stranu, kapacita novináře i běžného čtenáře je omezená. I PR se může přehřát a přílišná snaha značky být všude, může nakonec způsobit víc škody než užitku.
Lidovky.cz: V čem je podle vás největší síla marketingu Škody Auto?
Škoda Auto má vynikající produkt. To za prvé. Na české poměry má i v zásadě neomezené zdroje. Co o jejích kampaních vím, jsou nesmírně systematické a metodické. Nezdá se to, ale kromě kreativních nápadů jde zejména v PR o jednu z nejdůležitějších věcí.
Lidovky.cz: Čím to, že jiné automobilky působící v Česku nejsou tolik vidět?
Dlužno říci, že ostatní automobilky přece jen nejsou v pozici „rodinného stříbra“. Pro každého výrobce auta kromě Škody bude PR v Česku vždycky složitější. Na druhou stranu třeba kampaně Hyundai opřené o myšlenku „souseda z Boleslavi“ mi přijdou eticky na hraně a možná i trochu nedůstojné této značky.
Lidovky.cz: Jak podle vás vnímají značky na českém trhu samotní zákazníci? Co na ně nejvíc působí?
Na to, co vnímají zákazníci, existují sofistikované výzkumy. V poslední době se třeba u mladších cílových skupin zvýšila důležitost propojení automobilu s chytrými telefony a dalšími technologiemi. Věc, která s primární funkcí automobilu vůbec nesouvisí, je tématem dne.