Ekologický poplatek se týká většiny vozů v ČR
Zmiňovaný zákon stanovuje, že při první registraci nebo přeregistraci automobilu s hmotností do 3,5 tuny, který nesplňuje alespoň emisní normu Euro 3, bude muset majitel zaplatit poplatek. Ten má být následně využit pro ekologickou likvidaci starých automobilů. Výše poplatků je stanovena podle emisní normy, kterou automobil splňuje.
Výše poplatků je stanovena podle emisní normy, kterou automobil splňuje
Nejvyšší poplatek, deset tisíc korun, bude muset zaplatit motorista při registraci automobilu, který nesplňuje žádné emisní normy. Za automobily plnící normu Euro 1 bude povinností zaplatit pět tisíc korun a u automobilů s emisemi Euro 2 půjde o částku 3000 Kč.
Od zavedení ekologických poplatků, které se budou platit pouze při první registraci nebo přeregistraci (další přeregistrace je bez poplatku), stát předpokládá především snížení počtu dovážených starých vozů. Ty, které nesplňují emisní normy Euro, případně plní jen Euro 1, tvoří zhruba třetinu celkového autoparku v zemi.
Za splnění emisní normy Euro 3 se poplatky nevybírají. Vzhledem k tomu, že tato přísnější norma platí v Česku od dubna 2001, má majitel automobilu registrovaného v ČR po tomto datu stoprocentní jistotu, že se při jeho převodu poplatku vyhne.
Norma Euro 3 ovšem v EU platí již od roku 2000, takže automobily dovezené ze zemí EU s rokem výroby 2000 a vyšším také plní nezpoplatněnou normu Euro 3.
U ostatních vozidel nelze jednoznačně podle typu vozu říci, jakou emisní normu plní. Lze to nalézt v technickém průkazu, ale určení ani tak není jednoznačné.
Bližší informace o normě Euro a z ní vyplývajících poplatcích se dají zjistit například na STK.
Výše poplatku se určuje podle euronorem platných od roku 1993. O tom, zda přihlašovaný vůz normy splňuje, či ne, budou informovat Stanice technické kontroly. Pokud vůz nesplňuje žádnou euronormu, bude poplatek 10 000 korun, pokud splňuje Euro 1, činí poplatek 5000 korun, a pokud splňuje Euro 2, je poplatek 3000 korun. |