Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Prodeje hybridních vozů rostou. Trend odstartovala Toyota Prius před 20 lety

Ekonomika

  11:13
PRAHA - Prodej nových aut na hybridní pohon kombinující spalovací motor a elektromotor se letos do listopadu meziročně zdvojnásobil na 2590 vozů. Stále tak ale tvoří jen necelé jedno procento celkového trhu s novými vozy. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.

Toyota Prius z roku 1997 foto: Autoweb.cz

Elektřina míří také do terénu. Hybridu se dočká i Jeep Wranger

Prodej hybridních aut v Česku začal výrazně růst až v posledních třech letech. Do té doby se prodávalo řádově kolem 400 aut ročně. Například před pěti lety to bylo 438 vozů.

Nejprodávanější hybridní značkou je průkopník této koncepce, japonská Toyota, na ni připadá 72 procent hybridních vozů prodaných v Česku. Její prémiová značka Lexus má podíl dalších deset procent.

První hybridní model Toyoty Prius se začal v Japonsku prodávat před 20 lety, 10. prosince. Byl to vůbec první elektrifikovaný vůz, který díky průkopnické hybridní technologii nebylo nutné dobíjet.

Toyota Prius z roku 1997
Toyota Prius

„Už téměř třetina prodaných modelů Toyoty v České republice jezdí na hybridní pohon a obliba této technologie neustále stoupá. U značky Lexus je podíl hybridních modelů dokonce téměř 90 procent. Toyota letos míří k více než dvěma tisícům prodaných hybridních vozů,“ řekl šéf českého zastoupení značek Toyota a Lexus Martin Peleška.

Na trhu ojetin je zájem o hybridní auta a elektromobily podle zástupců autobazarů AAA Auto spíše vlažný. „U hybridů zaznamenáváme každoročně lehký nárůst v prodejích, čisté elektromobily jsou v našich autocentrech stále spíše raritní záležitostí. Obecně platí, že u každé nové technologie chvíli trvá, než jí zákazníci začnou důvěřovat. Stejné je to i v tomto případě,“ uvedl provozní ředitel AAA Petr Vaněček.

Automobilka Lamborghini představila vlastní SUV. Jmenuje se Urus a jede přes 300 km/h

Hlavními výhodami hybridních vozů jsou především nízká spotřeba paliva a nízké provozní náklady a zároveň vysoká zůstatková hodnota. Hybridy se samy dobíjejí při brzdění, při kterém se vytváří energie, a není je tedy nutné už nijak zvlášť dobíjet.

Průměrný dieselový motor znečistí životní prostředí ročně zhruba 2,3 tuny emisí, hybrid jich vypustí asi o tunu méně. S palivem za 1000 korun ujede standardní auto ve městě kolem 400 kilometrů, hybrid až 1000 kilometrů.

Autor: