Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Projektant hájí kabely v Blance: Hodí se do sucha, vlhka i mokra

Ekonomika

  11:00
PRAHA - Od pražské primátorky Adriany Krnáčové si projektanti z firmy Satra vyslechli, že jsou „blbí“ a že kabely pro tunel Blanka navrhoval „asi nějaký debil“. Jeden z šéfů podniku Alexandr Butovič si za výběrem kabelů stojí. Podle něj stavaře prostě zaskočil extrémní déšť.

Výrobní ředitel projektantské firmy Satra Alexandr Butovič. foto: Petr Malý

Výrobní ředitel Satry v rozhovoru pro Lidovky.cz tvrdí, že navržené kabely snesou i mokré prostředí, kterému se budoucí nejdelší městský tunel v Evropě nevyhne. Problém je podle Alexandra Butoviče v tom, že kabely zřejmě zůstaly zatopené příliš dlouho.

Lidovky.cz: Jaké kabely vlastně v Blance jsou?

Kabely jsou navržené do prostředí mokrého, vlhkého i suchého. To, co zaznívá v médiích o takzvaném suchém tunelu, je zkreslující. Konstrukce tunelu je navržená jako vodotěsná, jakékoliv průsaky se do jeho vnitřního prostoru nemohou dostat. Druhá věc je, že kabely musí odolat nějaké vlhkosti a vodě už jenom proto, že při provozu a údržbě se do tunelu voda dostává. Na to jsou navrženy.

Lidovky.cz: Přesto k jejich poškození došlo.

300 KILOMETRŮ V BLANCE

  • V chráničkách podél vozovky je uloženo zhruba 300 kilometrů kabelů. Slouží k napájení ventilátorů, osvětlení nebo světelná signalizace.
  • Jeden běžný metr takového kabelu stojí 100 korun. Pokud by teoreticky bylo nutné vyměnit veškeré toto kabelové vedení, stál by jen materiál 30 milionů korun.
  • Už na začátku týdne hovořil radní pro dopravu Petr Dolínek z ČSSD o tom, že vynucená výměna kabelů vyjde na desítky milionů korun.

V červenci 2013 byly v Praze extrémní přívalové srážky, které vysoce překročily normový déšť, používaný pro navrhování odvodňovacích systémů. Zastihly stavbu nedokončenou. Kvůli tomu došlo k průniku srážkové vody do míst, kam se za provozu nedostane. Kdyby dnes takový déšť přišel - když je stavba dokončená - tak už to tunelu nebude vadit a k poškození kabelů nedojde.

Lidovky.cz: Za vše tedy podle vás může to, že ještě nebyl hotový odvodňovací systém?

Po ulici Patočkova tekla řeka, která překonala všechny zábrany, které udělal zhotovitel stavební části. Nebyly dokončené stavební práce, proto se dostala voda i do míst, kudy vedou kabely. Zatopila je a následně došlo k jejich degradaci.

Lidovky.cz: Ovšem podle některých informací kabely poškodily i průsaky vody.

To si netroufám hodnotit. Od toho jsou znalecké posudky, které by měly být dokončené do konce března. Tam bych hledal odpověď.

Lidovky.cz: Vámi navržené kabely mají podle vašich slov vydržet vlhkost i mokro, ale bude zřejmě nutné velkou část z nich právě kvůli vodě vyměnit. Jak to?

Praha hledá viníky fiaska s kabely v Blance. My nic, zní z firem

Informace z předběžných výsledků posudků jsou takové, že ten kabel byl dlouhodobě zatopen. Podle normy může být zatopený jen dočasně, není ale definováno přesně, co to znamená. Stavba je dokončená, takže k zatopení a degradaci kabelů už nemůže dojít.

Lidovky.cz: Máte zprávy o tom, kolik kilometrů kabelů voda poškodila?

Tyto informace nemáme. Čekáme na výsledky zpracovávaných posudků.

Lidovky.cz: Kdybyste navrhovali tunel dnes, vybrali byste stejný typ kabelu?

To je spekulativní otázka. Situace na trhu je taková, že v Česku neexistuje kabel, který by byl zároveň oheň retardující, bezhalogenový a kompletně vodotěsný, aby splňoval podmínky pro trvalé zakrytí vodou.

Sportem ke zdraví.
Průjezd tunelem.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!