18. července 2007 7:56 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Propad českých suvenýrů

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 46Diskuse
Matrjoška | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Matrjoška | foto: Lidové noviny

PRAHA Zahraniční návštěvníci České republiky stále vyhledávají „tradiční“ suvenýry, jako jsou matrjošky, vojenské čepice a šperky. Poptávka po dražších výrobcích, jako je například broušené sklo a český granát, se však snižuje.

Příčinou je zejména to, že Česko se v posledních letech stalo příliš drahou destinací pro japonské turisty. Ti zde utrácejí stále méně peněz, přičemž dříve patřili k turistům, kteří za suvenýry utráceli zdaleka nejvíce.

„Ještě před třemi lety tvořili japonští zákazníci asi 40 procent našeho obratu, dnes už jen 25 procent,“ uvedl Otto Ledvinka, manažer obchodu ERPET. Ten je největším obchodem se sklem a granáty v Praze. Ještě před pár lety zde Japonci ve velkém kupovali granátové šperky a drahý křišťál, dnes už chtějí spíše bižuterii a levné sklo. „Průměrná cena nákupu jednoho klienta se postupně snížila ze čtyř a půl tisíce korun na patnáct set,“ dodal Ledvinka.

Příčinou prudkého poklesu je příliš silná koruna, respektive slabý jen. Zatímco v roce 2000 stačily na nákup jedné koruny necelé tři jeny, dnes už je to šest. Pro japonské turisty se tím tuzemské zboží zdražilo na dvojnásobek a Česko se tak paradoxně stává pro příslušníky jednoho z nejbohatších národů příliš drahé.

V předchozích letech se počet japonských turistů zvyšoval ve dvouciferných číslech, loni se růst ale prakticky zastavil. Útraty se snižují ještě rychlejším tempem. „Objem nákupů japonských turistů klesl od ledna do června o 26 procent. Například v květnu dokonce o 45 procent,“ upozornil Jiří Macas, ředitel firmy Global Refund Czech Republic (GRCZ), která cizincům zajišťuje vrácení DPH.

Podle ekonomů je i takto extrémní vývoj kurzu ekonomicky opodstatněný.
„Japonsko se dlouhodobě snaží držet slabý kurz měny pom o c í extrémně nízkých úrokových sazeb, aby podpořilo exportéry,“ řekla šéfka společnosti Next Finance Markéta Šichtařová. Situace se podle ní v dohledné době nezmění.

Japonce nyní na špičce žebříčku útrat vystřídali Rusové, kteří se na nákupech mimoevropských turistů podílejí více než z poloviny. Ti se ovšem zaměřují především na značkovou módu a české sklo příliš nevyhledávají. Podle údajů GRCZ se v první polovině letošního roku prodej módních oděvů o třetinu zvýšil, zatímco prodej skla stejnou rychlostí klesl. Jenom za poslední rok tak podíl skla na trhu se suvenýry klesl ze třetiny na dvacet procent.

Přestože roste zájem Korejců či Tchaj-wanců, obchodníci japonské turisty postrádají. Ti jsou totiž vysoce organizovaní a cestovní kanceláře jsou úzce napojené i na obchody. Firmy proto investovaly nemalé prostředky do japonsky mluvící obsluhy nebo zajištění zastoupení přímo v Japonsku.
Vojtěch Bednář
  • 46Diskuse