Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Provoz na železnici mezi Brnem a Prahou během oprav D1 roste. Více cestujících je i kvůli novým slevám

Ekonomika

  13:26
PRAHA - Provoz na železnici mezi Prahou a Brnem od začátku rekonstrukce dálnice D1 roste. České dráhy od roku 2013, kdy opravy D1 začaly, dodnes zvýšily své kapacity na trase o stovky míst, loni posiloval vlaky i RegioJet. Spolu s tím dopravci hlásí i více cestujících. Vyplývá to z informací obou dopravců. Provoz na trati roste nejrychleji ze všech dálkových tras, počet cestujících se od začátku oprav D1 více než zdvojnásobil.

Lokomotiva Siemens Vectron v barvách Českých drah. foto:  Petr Topič, MAFRA

Železniční provoz mezi oběma městy rostl v posledních letech nejrychleji ze všech dálkových tratí železniční sítě. V roce 2017 cestovalo podle údajů ministerstva dopravy z Prahy do Jihomoravského kraje více než 1,07 milionu lidí, což je proti období začátku oprav D1 o 62 procent více. V opačném směru je nárůst obdobný. Růst přitom podle dopravců pokračoval i loni, konkrétní údaje ovšem neuvedli.

ČD Cargo bych nejradši prodal. Co s firmou, která nic nepřináší, říká šéf Českých drah

Podle dopravců však zvyšování počtu cestujících na trase není spojeno pouze s opravami D1, ale také s všeobecným růstem počtu pasažérů v železniční dopravě. Trať se stala vedle nejvytíženější trati v tuzemsku, kterou je dlouhodobě železnice mezi Prahou a Ostravou, druhou prémiovou trasou pro dopravce. Na trati na své komerční riziko začal před před dvěma lety jezdit RegioJet, České dráhy na trati používají vlaky RailJet, které nasazují společně s vlaky Pendolino na nejlukrativnější tratě. Podle statistik ministerstva byla vytíženost trati před rekonstrukcí D1 v rámci dálkových tratí průměrná.

Loni jezdilo mezi Prahou a Brnem celkem 78 vlaků v obou směrech. Drtivá většina z nich jezdí přes Českou Třebovou, kde vedle státního dopravce jezdí i RegioJet. České dráhy vypravují menší část spojů i přes Havlíčkův Brod. Celkově vlaky Českých drah přepravily během loňských tří čtvrtletí 133,7 milionu cestujících.

Opravy D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou provádí silničáři postupně od roku 2013. Dálnice byla kvůli opravám rozdělena na 21 úseků, z nichž je dokončeno 13 částí o délce zhruba 90 kilometrů. Podle posledních odhadů ministerstva dopravy by rekonstrukce měla být kompletně hotova v roce 2021. Práce místy vyvolávají dopravní komplikace. Například loni v prosinci na opravovaném úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem v hustém sněžení kolabovala doprava. Někteří řidiči stáli v kolonách 14 hodin.

Lokomotiva Siemens Vectron v barvách Českých drah.
Stav na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce. Kolaps v této části komunikace...

České dráhy loni převezly nejvíce pasažérů za 10 let

České dráhy v loňském roce převezly celkově 179,2 milionu cestujících, což je meziroční nárůst o 4,5 milionu. Jde o nejvyšší počet pasažérů ve vlacích státního dopravce za posledních deset let. K navýšení počtu cestujících pomohly mimo jiné i státní slevy. Dráhy to v úterý oznámily v tiskové zprávě. Kvůli zvýšeným tržbám z jízdného dopravce očekává za rok 2018 ziskové hospodaření, konkrétní čísla však firma představí až v dubnu. Předloni společnost hospodařila se ziskem 984 milionů korun.

Soutěž na opravu úseku D1 se vyhlásí na jaře. Práce se tak znovu rozběhnou až v červnu

Vlaky státního dopravce loni najezdily i více kilometrů. Hodnota 8,22 miliardy osobokilometrů je nejvíce od roku 2003, kdy se dráhy transformovaly na akciovou společnost. Nejvíce se loni na růstu podílely dálkové vlaky, včetně komerčních spojů.

Ke zvyšování počtu pasažérů přispěly podle společnosti řada faktorů. Vedle zlepšování služeb a nasazování nových vlaků to byly i nové slevy. „Zavedení státních slev pro žáky, studenty a seniory od září loňského roku tento trend ještě podpořilo a dodalo mu vyšší dynamiku. Některou ze státních slev dnes využívá asi 40 procent našich zákazníků,“ uvedl šéf společnosti Miroslav Kupec.

Počet cestujících roste od 2010 trvale

Počet cestujících ve vlacích Českých drah roste trvale od roku 2010. Nejvíce se to podle podniku odráží v příměstské dopravě velkých aglomerací a v dálkové dopravě. „Moderní příměstské bezbariérové vlaky, hlavně v Praze, představují zajímavou alternativu k pomalé jízdě auty v kolonách. Cesta ze stanic za hranicí hlavního města do centra Prahy trvá vlakem 20 až 30 minut, což je autem nedosažitelné, uvedl člen představenstva společnosti Michal Štěpán.

Kvůli růstu počtu cestujících dopravce loni na podzim posílil řadu dálkových spojů, například Slovácké, Jižní a Západní expresy, vlaky mezi Prahou a Ostravou nebo rychlíky z Prahy do Hradce Králové a z Brna do Jihlavy. Do dálkových vlaků tak dráhy přidaly pravidelně několik desítek vozů navíc.

Kupec rovněž uvedl, že dopravce chce v následujících letech dále modernizovat svůj vozový park. Pro dálkovou dopravu loni si dráhy objednaly 50 nových vozů a v současnosti soutěží desítky dalších vozidel pro regionální i dálkovou dopravu. V příštích pěti letech chce dopravce do vozového parku investovat přes 40 miliard korun.

České dráhy zdraží jízdné o 2,5 procenta a navýší počet vlaků. Podívejte se, co se změní od 9. prosince

Navýšení počtu cestujících v minulých dnech ohlásil i konkurenční RegioJet. Jeho dálkové vlaky loni přepravily 5,9 milionu cestujících, což je meziroční růst o 1,2 milionu. Důvodem je z velké části zásadní zvýšení počtu spojů, které spojují Prahu s Brnem, Bratislavou a Vídní. Podle předběžných výsledků společnost Radima Jančury loni vykázala zisk 100 milionů korun, což je nejlepší výsledek od roku 2011, kdy vstoupila na železnici.

České dráhy v prvním pololetí loňského roku hospodařily se ziskem 262 milionů korun, meziročně o 275 milionů Kč nižším. Vliv mělo podle společnosti krátkodobé oslabení koruny vůči euru a vyšší náklady na provoz.

Autor:

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...