12. října 2017 9:00 Lidovky.cz > Byznys > Auto

RECENZE: Projeli jsme se v Škodě Karoq. Je naladěna na rozbité české okresky

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 3Diskuse
Škoda Karoq | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Škoda Karoq | foto: Škoda Auto

PALERMO/PRAHA Nové kompaktní SUV Škoda Karoq pomalu míří k prvním zákazníkům, prodej oficiálně odstartuje 18. října. Škoda tak dala před zahájením dodávek možnost novinářům se s Karoqem poprvé svézt. A první dojmy jsou pozitivní. Auto je velmi komfortně naladěno, chlubí se i výtečným odhlučněním. Karoq je i na rozbité silnici pohodář a přitom se dobře řídí.

Kompaktní SUV dovedou být v některých případech překvapivě nepohodlná auta. Zvýšení podvozku a těžiště auta totiž často výrobci kompenzují tuhým naladěním pružin a tlumičů, k tomu ještě komfort snižují často velká dodávaná kola. Nic z toho ale není případ nové Škody Karoq, za jejímž volantem jsme strávili první kilometry na Sicílii. 

Místní silnice se pro nové SUV mladoboleslavské značky ukázaly být jako vhodný prubířský kámen, jelikož kvantitou děr a často prachbídnou kvalitou připomínají především středočeské okresní silnice. Bohatě jsme tak mohli vyzkoušet, jakou práci odvedli především podvozkáři v Mladé Boleslavi.

Výtečný komfort

A musíme uznat, že se jim dílo podařilo. Karoq je až překvapivě komfortní auto. A to všechny zkoušené verze obouvaly velké osmnáctipalcové pneumatiky, které vypadají u takových aut velmi efektně, ale často dovedou komfort zkazit. Tady tomu tak není, podvozek zvládá nerovnosti filtrovat velmi jemně a karoq se na nich příjemně zhoupne. 

A konečně, příští rok se také podle informací zástupců automobilky dočkáme i provedení Sportline, které přinese i novou motorizaci – benzínový motor 2.0 TSI s výkonem 140 kW.
Jízdně je to moc příjemný agregát, sbírá se ochotně už zhruba od 1 600 otáček za minutu, zatímco diesel i tříválec 1.0 TSI vyžadují pro ochotnější akceleraci nejméně dva tisíce otáček.

I když řidič doslova „vletí“ kolem do nečekané díry, neozve se žádná obří rána. Projev podvozku je celkově velmi plavný, existuje asi jediná výjimka: při přejezdu velkých příčných nerovností ve vyšších rychlostech je přeci jen znát, že tlumiče jsou trochu „utažené“ a nedovolí autu se zhoupnout ještě o trochu hlouběji.

„Ladění podvozku je ohromná alchymie. Ladíme jednotlivé motorizace, musíme dodržet určité rozmezí světlých výšek u prázdného nebo plně zatíženého auta a podvozek vůz pak dostává mírně odlišné naladění po zhruba každých pěti až sedmi kilogramech“ vysvětluje komplikovaný proces Martin Hrdlička, šéf vývoje agregátů a podvozků Škoda Auto. 

Podle něj existuje jen pro Karoq několik stovek konkrétních naladění podvozku. Ze tří testovaných motorizací, kterými byly 1.0 TSI, 1.5 TSI a 2.0 TDI, si podle nás naladění nejlépe „sedlo“ s novou benzínovou patnáctistovkou, ale i ostatní verze jsou na tom velmi dobře a příjemně překvapí fakt, že těžký turbodiesel pohodlí nijak nekazí.

I přes celkově velmi pohodlné naladění dává podvozek řidiči dostatek informací o kvalitě vozovky, a nemaskuje ji na úkor ovladatelnosti auta. Podvozek tak působí velmi jistým dojmem, v zatáčkách Karoq drží pevně stopu a nenechá se rozhodit třeba nečekaným výmolem. Řidič ví, co se pod autem děje, i když řízení jde poměrně zlehka.

V souvislosti s komfortem musíme zmínit i odhlučnění novinky. I to se výtečně povedlo – o tom, že podvozek nepřenáší rázy, jsme se již zmiňovali. Velmi dobré je také utlumení hluku od odvalujících se pneumatik a zvláštní pochvalu zaslouží aerodynamika. I když na Sicílii během testů hodně foukalo, auto nevykazovalo větší citlivost na boční vítr a velmi dobré je i utlumení aerodynamického hluku.

Tři motory, jedna spotřeba

O dobré aerodynamice vypovídá i to, že při vyřazení na neutrál na rovince Karoq jen mírně zpomaluje, celkové jízdní odpory jsou hodně minimalizovány. I díky tomu si lze všimnout různorodého zvukového projevu jednotlivých agregátů. Základní 1.0 TSI je hezky tichý a jen cvičené ucho zaznamená jeho hrubší tříválcový podtón v některých otáčkách. Dobře se podařilo i odhlučnění turbodieselu, který neduní a nepřenáší vibrace.

Krásně hladce pak působí čtyřválec 1.5 TSI, který ale překvapivě po překročení zhruba tří tisíc otáček za minutu působí ze všech agregátů nejhlasitějším dojmem. Ale jeho zvuk je vcelku příjemný a má ze všech tří testovaných verzí nejplynulejší nástup výkonu. Jízdně je to moc příjemný agregát, sbírá se ochotně už zhruba od 1 600 otáček za minutu, zatímco diesel i tříválec 1.0 TSI vyžadují pro ochotnější akceleraci nejméně dva tisíce otáček.

Jeho trumfem má být i funkce vypínání válců, která má ušetřit palivo. V provozu na Sicílii jsme sice spotřebu detailně neměřili, ale zdá se, že 1.5 TSI opravdu nebude žíznivý agregát. Cesta po místních okreskách, kde jsme střídali dynamičtější sekce s klidnou jízdou, znamenala průměr pod sedm litrů na 100 kilometrů. 

Zhruba o stejné množství paliva si řekl tříválec 1.0 TSI. Turbodiesel 2.0 TDI vykázal spotřebu 6,6 litru na 100 kilometrů a to byl jako jediný z testovaných modelů vybaven automatickou převodovkou a pohonem všech kol. A také jsme s ním strávili část trasy na dálnici. V praxi ale nebude rozdíl ve spotřebách jednotlivých motorizací příliš dramatický.

I proto se nedivíme, že v objednávkách podle informací zástupců automobilky právě motor 1.5 TSI vítězí. Má stejný výkon 110 kW jako dvoulitrový turbodiesel a je levnější, jeho dynamika nám přišla subjektivně lepší, ale to srovnáváme benzínové provedení s manuální předovkou s dieselem s trochu váhavějším automatem DSG. Ani základní provedení 1.0 TSI se svými 81 kW ovšem nepůsobí nijak slabě a dynamika je dostatečná.

Novinky od příštího roku

První zákazníci dostanou Karoq již za pár dní, různé dílčí novinky budou u Karoqu nabíhat postupně. Automobilka například až při zahájení prodeje 18. října prozradí ceny základních provedení, která zatím nešla objednávat. I proto teď v objednávkách vede nejvyšší výbava Style.

Od nového roku se také bude Karoq vyrábět nejen v Kvasinách, ale také v Mladé Boleslavi, aby automobilka stihla uspokojit poptávku. Zájemci o motor 1.5 TSI v kombinaci s pohonem všech kol (a výhradně automatem DSG) si také musí počkat do příštího roku, stejné to je i v případě jedné technické novinky: kdo bude chtít Karoq s novým digitálním přístrojovým štítem namísto klasických budíků, musí si také počkat. Výroba naběhne v pátém týdnu roku 2018.

A konečně, příští rok se také podle informací zástupců automobilky dočkáme i provedení Sportline, které přinese i novou motorizaci – benzínový motor 2.0 TSI s výkonem 140 kW.

LUDĚK VOKÁČ, Lidové noviny
  • 3Diskuse






REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!