Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

První elektromobil Škoda je tu, studie se jmenuje Vision E

Ekonomika

  14:05aktualizováno  14:17
Praha/Šanghaj - Automobilka Škoda představila v rámci autosalonu v Šanghaji svou novou a dlouho očekávanou studii. Vision E je první kompletně elektrické auto z Mladé Boleslavi, klade důraz na funkce autonomního řízení a zároveň je předzvěstí nového sériového modelu.

Škoda Vision E foto: Škoda Auto

Studie Vision E je prvním čistě elektrickým konceptem v historii značky a má dát nahlédnout do nepříliš vzdálené budoucnosti. Tak tomu ostatně u škodováckých konceptů bývá, většinou od nich není k sériovému vozu příliš daleko. Ačkoli se tím Škoda v tiskových materiálech nijak nechlubí, Vision E pochopitelně pochází z pera designéra Jozefa Kabaně, který značku možná trochu nečekaně zkraje letošního roku opustil. Má tedy onen pro Škodovky tak typický „krystalický“ design, ve kterém hrají velkou roli světlomety a celková hra se světlem.

Škoda Vision E
Škoda Vision E

Studie rozvíjí současný designový styl škodovky dalším směrem – jednak opět ukazuje nové světelné prvky a například se na zádi definitivně zbavila odkazu na písmeno C, které bylo zabudováváno do grafiky světel od dob první novodobé Octavie. Zároveň jde o nové pojetí vozu, Vision E je totiž crossover, pro který je asi nejvýstižnější označení kupé-SUV. Karoserie s vyšší stavbou má totiž hodně splývavou záď a auto namísto praktičnosti, na kterou klade důraz třeba Kodiaq, akcentuje dynamický design a styl.

Jaká kombinace nakonec z Vision E přejde do sériové výroby, to zatím není jisté. Ono kupé-SUV pojetí by se mělo objevit již brzy na trhu v Číně a podle zájmu na dalších trzích a podle reakcí na studii bude nejspíš automobilka řešit i jeho dostupnost na evropském trhu. Komplikací jsou v tomto případě výrobní kapacity, kterých se jednoduše Škodě nedostává. Uvidíme, co škodováci vymyslí.

Líbí se vám nová Škoda Vision E?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00úterý 25. dubna 2017. Anketa je uzavřena.

Ano90
Ne20

Pokud se Vision E přetaví v sériové auto i v Evropě, asi nepůjde jen o elektromobil. A to navzdory tomu, že studie stojí na elektrifikované platformě koncernu nazvané MEB (běžné modely Škody používají MQB) a že elektromobilitu u Vision E Škoda velmi zdůrazňuje. Stejný kabát by ale nemělo být složité naroubovat i na MQB platformu, ostatně, MEB ještě není připravena pro sériovou výrobu, takže příchod aut postavených na čistě elektrické architektuře koncernu bude ještě chvíli trvat.

Každopádně Škoda tvrdí, že do roku 2025 bude mít v nabídce krom plug-in hybridů i pět čistě elektrických modelů a studie Vision E ukazuje, jak by mohla vypadat technika nejšpičkovějších z nich.

Auto s délkou 4 688 mm (šířka 1 924 a výška 1 591 mm) odpovídá velikostně modelu Kodiaq, jen je proti němu rozkročenější a přikrčenější. Pod tento mohutně působící kabát putuje technika s úctyhodnými výkony. Dvojice elektromotorů, která zajišťuje pohon všech kol, má dohromady výkon 225 kW, což by mělo vozu dodávat velmi dynamické zrychlení. Maximální rychlost, jak už tomu u elektromobilů bývá, je trochu omezenější, ale i 180 km/h je jistě dostačující hodnota. Zaujme hlavně proklamovaný dojezd 500 kilometrů, kterého auto dosahuje i díky moderním li-ion akumulátorům a chytré rekuperaci energie. Škoda studii vybavila i indukčním nabíjením a v rychlonabíjecím režimu se elektromobil na 80 % své kapacity dobije za pouhých 30 minut.

Krom elektrického pohonu také Škoda zdůrazňuje, že Vison E je vybaven prvky autonomního řízení, zatím ve stupni 3, kdy by tedy vůz měl umět samostatně jezdit po dálnicích a podobných trasách. A velkým tématem je také celková digitalizace, včetně vylepšení palubního systému. U toho je konektivita samozřejmostí.

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...