Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

První foto: Tramvaje vybavené pro boj s mrazem. Napodobí úspěch mazacího vozu?

Ekonomika

  17:20
PRAHA - Technik německé společnosti Stemman v úterý zkontroloval nastavení a příští týden už by speciální protinámrazové tramvaje mohly vyrazit do pražských ulic. Dopravní podnik má nyní kompletně připravené dva speciální vozy, které budou na první pohled odlišné od běžných souprav.

Protinámrazová tramvaj je zařízená pro ošetřování trolejí. Z vozu pod tlakem proudí glycerin do pantografu, který jej s pomocí válce roztírá po troleji. Na snímku šéf tramvajových dílen Jaroslav Janda. foto:  Tomáš Krist, MAFRA

První testovací jízdy přijdou na řadu pravděpodobně už za pár dnů. Protinámrazová tramvaj má jen jeden článek, majáček, vepředu bílé a červené pruhy a hlavně: bude mít na střeše dva pantografy, běžně přitom mají vozy jenom jeden.

Jde o díl tramvaje, který se dotýká troleje a přivádí do tramvaje elektřinu. V tomto případě ale budou mít tato „tykadla“ ještě úplně jinou funkci. Na prvním z nich je připevněná bronzová lišta, která odkrajuje námrazu z trolejí. Druhý pantograf je mazací se speciálním zabudovaným válcem.

„Do jeho středu se zespoda z vozu přivádí pod tlakem glycerin a válečkem se roznese na trolej, kde vydrží až pět dnů,“ vysvětluje šéf pražských tramvajových dílen Jaroslav Janda. V nich první dva exempláře připravili ze stávajících „pluhů“ na odklízení sněhu z trati a solení.

Protinámrazová tramvaj je zařízená pro ošetřování trolejí. Z vozu pod tlakem...
Protinámrazová tramvaj je zařízená pro ošetřování trolejí. Z vozu pod tlakem...

Jízdy zajistí především prevenci proti kalamitám podobným té, která letos v únoru ochromila Prahu. Mrznoucí déšť se usadil na trolejích a město lemovaly nekonečné řady nepojízdných tramvají. Škody tehdy přesáhly deset milionů.

Oproti tomu úprava jedné technické tramvaje včetně pantografu vyjde zhruba na 900 tisíc korun. V Praze jich bude postupně osm a pokryjí de facto celé město.

Díky ošetřeným trolejím by se výše popsaná kalamita neměla opakovat. Protinámrazové vozy se stanou jakýmsi následovníkem mazací tramvaje, která ošetřuje kolejnice v Praze a mezi lidmi si získala velmi nečekanou popularitu.

Praha má 'náhradu za zfušovanou Opencard'. Dovolí platit za MHD i vodu

Tento „kabriolet“ má vlastní facebookový profil, hymnu a trvale připevněnou kameru, která přináší záběry pro Slow TV dostupné na internetové televizi Playtvak. Módou se stalo také pořizování selfie fotek s tramvají.

Oproti ní budou protinámrazové tramvaje vyjíždět méně často. Jejich jízdní řády se budou orientovat především podle meteorologické předpovědi. Pokud bude jasné, že následující den bude hrozit námraza, vyrazí soupravy rovnou do práce.

Primárně budou vyjíždět z vozoven ve Vokovicích a Kobylisích, tedy na dlouhé a rovné tratě v okrajových částech Prahy, kde je riziko námrazy největší. Budoucí fanoušci protinámrazové tramvaje ale tyto vozy potkají i blíže centru, na Vítězném náměstí, Palmovce či Stírce.

Celé pokryté město

„Když jedete z Vokovic, je to rovná cesta vedoucí stále dolů, námraza hrozí víc. V centru není tak aktuální, nefouká tam vítr, je tam tepleji a větší provoz. V okrajových časech má trolej více času namrznout. Výhledově ale bude protinámrazovými tramvajemi pokryté celé město,“ popisuje vedoucí tramvajových dílen Jaroslav Janda.

První dvě speciální tramvaje čeká jakýsi ověřovací provoz, který budou zřejmě už od příštího týdne zajišťovat pracovníci technického dozoru pražského dopravního podniku.

V té samé době dostane Drážní úřad podklady pro udělení rozhodnutí o zkušebním provozu – podobná technologie totiž podle všeho v Česku ještě není a je třeba ji prověřit.

Schvalovací proces trvá zhruba měsíc. Před nedávnem podobný záměr jako Praha oznámil i dopravní podnik v Brně, který plánuje vyjet s protinámrazovými trolejbusy.

Autor: