Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Pumpy zkouší, jaké aroma a melodie přivábí řidiče. Vede vůně čaje a pop-music

Ekonomika

  18:00
PRAHA - Říkají tomu smyslový či senzorický marketing. Dvě největší petrolejářské sítě u nás – Benzina a MOL – se chystají lákat řidiče k návštěvě svých pump i voňavým interiérem, v případě Benziny i hudbou. Testují v těchto dnech, které aroma a melodie zákazníkům vyhovují nejvíce. Zatím vede vůně čaje a pop-music.

Pumpy vábí řidiče vůní a hudbou foto: Ilustrace Richard Cortes

Nabídka kvalitních pohonných hmot, služeb pro řidiče a jejich vozy, základních autodoplňků, baget, nejlepších párků v rohlíku a kávy, potravin a leckde i teplé kuchyně už na benzínkách v jejich silné konkurenci nestačí.

Nebezpečná auta poškozená hurikánem mohou skončit v českých bazarech

V situaci, kdy pumpy soupeří o každého řidiče a nechtějí bojovat s konkurencí nejnižší cenou paliva, je třeba něco víc. Zvlášť v situaci, kdy prodej takzvaného suchého zboží, tedy všeho kromě samotných pohonných hmot, už tvoří v mnoha případech minimálně polovinu celkových tržeb čerpací stanice.

Každý řidič se počítá

„Rozhodli jsme se vyzkoušet takzvaný smyslový marketing, pomocí kterého dále zpříjemníme svým zákazníkům návštěvu na našich stanicích,“ říká Marek Zouvala, který ve skupině Unipetrol šéfuje síti Benzina.

Benzina ve spolupráci se společnostmi GfK a IMS Sensory zkoumala v prvotním testu nejoblíbenější ze šesti variant vůní a stylů hudby. Mezi vůněmi zvítězila směs pojmenovaná Black Tea Fig, což je kombinace vůní citrusů, černého pepře, fíku, bylinného černého čaje, benzoe a tonkových bobů. K následnému testování v ostrém provozu na čerpacích stanicích bylo vybráno také kávové aroma. Z hudby zatím vyšel vítězně popový styl.

‚Produkční peklo‘ podle Tesly: Auta mířila k prodejcům bez sedaček či displejů

Nyní se testování přesouvá přímo na pět čerpacích stanic po Česku – v Drahelčicích, Teplicích, Kladrubech, Brně-Bystrci a v pražských Průhonicích. Do konce roku názory řidičů Benzina vyhodnotí a případně zavede v celé síti, jež má v příštím roce čítat 411 stanic. Řidiči se prý během svátků mohou na testovacích pumpách těšit i na vánoční hudbu a skořicové aroma.

Ve 20 čerpacích stanicích z celkem 306, které u nás patří maďarské skupině MOL, už testují voňavé prostředí od září. Pilotní projekt vyhodnotí MOL na jaře příštího roku.

„Pozornost zaměřujeme také na dětské koutky, které máme k dnešnímu dni již na šestnácti stanicích. Jedná se o přesně vytipované pumpy v konceptu Fresh Corner ve městech nebo tranzitních místech, kde se ve větší míře vyskytují na stanicích celé rodiny,“ uvedl mluvčí MOL Česká republika Tomáš Pavlík.

Nové služby, nové technologie

Různé typy netradičních služeb zavádějí nebo testují i další sítě. Každý se chce nějak odlišit. Síť KM-Prona spustila nedávno u své pumpy v pražské Hostivaři pilotní projekt objednávání kávy během tankování u stojanu, Shell sází spíš na technologické novinky, jako je placení za palivo či mytí auta mobilem přímo z vozu.

Natural mizí z českých silnic. Největší sítě pump přejmenovávají benzin

Veřejných čerpacích stanic je totiž po Česku na 4000, s jednou pumpou na každých 13 kilometrů silniční sítě jsme rekordmany v Evropě, přitom ale objemem prodeje na jednu pumpu Česko zaostává. Například Německo udává výtoč na jednu benzinku 2,5krát větší.

„Za nejdůležitější stále považuji trendy ve zpracování a nabídce fosilních paliv, ale je pravda, že se začíná hodně soutěžit i v té nepalivové části. V marketingu se hledají nové formy, jak si udržet řidiče a přilákat nové,“ říká expert České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Václav Loula.

Autor:

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...