18. května 2007 10:02 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Ředitel Radiožurnálu skončil

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 17Diskuse
Miroslav Konvalina | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Miroslav Konvalina | foto:  Viktor Chlad, Lidové noviny

PRAHA Chyby řízení mají být důvodem odvolání ředitele Radiožurnálu Miroslava Konvaliny. Ten od vedení Českého rozhlasu postrádal jasné zadání a ochotu ke koncepční diskusi.

Necelých patnáct měsíců řídil Miroslav Konvalina nejposlouchanější stanici Českého rozhlasu. Včera ho generální ředitel ČRo Václav Kasík z pozice ředitele Radiožurnálu odvolal. „Důvodem jsou chyby v řízení stanice,“ citoval mluvčího rozhlasu Reného Zavorala server iDnes, který o události informoval jako první. „Generální ředitel Václav Kasík odvolal pana Konvalinu po zralé úvaze a po dohodě s programovým ředitelem Richardem Medkem,“ řekl LN mluvčí rozhlasu René Zavoral. Podle Medka dělal Konvalina při řízení hlavně organizační chyby. Výtky k řídícím schopnostem Konvaliny zaznamenal už dřív podle svých slov i Medkův předchůdce, bývalý programový ředitel Jaromír Ostrý.   „Bylo mi oznámeno, že je to kvůli chybám v řízení a víc ne,“ řekl LN překvapený Konvalina. Odvolání by podle něj mohlo souviset s poklesem poslechovosti Radiožurnálu.

 To šéfredaktor Jan Pokorný nepředpokládá. „Netroufnu si soudit, ale za poslechovost se u nás netrestá vyhazovem, to bych měl jít spíše já, protože já zodpovídám za program,“ podotkl Pokorný. „Ptali jsme se, jestli to je v souvislosti s poklesem poslechovosti, to pan ředitel řekl, že rozhodně ne,“ řekla LN den po středečním jednání předsednictva Rady Českého rozhlasu, kde byl i šéf Kasík, místopředsedkyně dozorčího orgánu a jeho mluvčí Dana Jaklová. Podle ní rada od Kasíka vyslechla jako důvod právě nedostatky v řízení: „Že pan Konvalina, kterého si jinak velmi váží jako zahraničního zpravodaje, asi nemá předpoklady, které by měl pro řídicí funkci mít. Což lze pochopit, to se může stát.“

Jinou cestou

Radiožurnál v posledním měřeném období poslouchalo 1,238 milionu lidí týdně, oproti předchozímu o 36 tisíc méně. To ho mezi celoplošnými rádii řadí až na čtvrté místo, za soukromé Radio Impuls, Evropu 2 a Frekvenci 1. V denní poslechovosti ČRo1 zaznamenal podle výzkumu Radio Projekt ještě větší propad – o 52 tisíc posluchačů na současných 686 tisíc denně a rovněž čtvrté místo. Přitom před necelými dvěma lety byl denní jedničkou a týdenní dvojkou. Podle Konvaliny klesl ale Radiožurnál s celým rozhlasovým trhem, ubral mu i start zpravodajské televize ČT 24 a loni na podzim také zvýšená nechuť lidí k politice, potažmo zprávám o ní: „Vedlo nás to k úvahám o vyčerpanosti formátu.“ Byla to prý šance, jak změnit profil stanice tak, aby víc oslovovala i mladší posluchače. Jak Konvalina říká, ve středu prezentoval rozsáhlejší úvahu o dalších plánech: „Místo diskuse přišlo odvolání bez výstrahy.“ Diskusi postrádal i dřív. „Radiožurnál nedostal za mého vedení jasné zadání, nerozvíjela se tam diskuse o dalším vývoji formátu, důraz byl kladen na detaily.“
 Opakovaně prý upozorňoval, že Radiožurnál má málo lidí i peněz: „To se neřešilo, naopak na konci loňského roku jsme o značnou část prostředků přišli a vedlo to k demotivaci většiny,“ říká Konvalina. Český rozhlas podle něj dává lepší podmínky svým digitálním stanicím, než „vlajkové lodi“.

Druhou šestiletku Václava Kasíka v čele rozhlasu veřejné služby poznamenávají poslední dobou časté personální změny na manažerských funkcích. Loni v dubnu Kasík odvolal z řízení ČRo 6 Ivana Šterna. V prosinci opustil Jaromír Ostrý pozici ředitele programu, kterou zastával pouhý rok. Teď končí Konvalina, byť z rozhlasu úplně neodchází. „Svému nástupci přeju hlavně, aby získal prostředky na motivaci lidí a aby Radiožurnál pocítil podporu vedení,“ říká. 

  • 17Diskuse




Najdete na Lidovky.cz