Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

RegioJet hlásí za první pololetí zisk 7,5 milionu. Leo Express snížil ztrátu

Slovensko-cest

  22:27
BRNO - Soukromý železniční dopravce RegioJet ze skupiny Student Agency za pololetí po loňské ztrátě letos vykázal zisk 7,5 milionu korun. Do zisku se tak firma dostala poprvé od zahájení činnosti, oznámil to v pondělí její mluvčí Aleš Ondrůj.

Vlak RegioJet. foto: MAFRA - Michal ŠulaMichal ŠulaMAFRA

Druhý soukromý konkurent státních Českých drah, společnost Leo Express, v letošním prvním pololetí snížil ztrátu na 38 milionů korun z 63,6 milionu o rok dřív, napsal server IHNED.cz.

Zatímco loni v první polovině roku vlaky RegioJetu podnikatele Radima Jančury přepravily 1,07 milionu lidí, letos to bylo téměř o třetinu více 1,41 milionu. Za nárůstem je zavedení nových spojů na východ Slovenska a také prodloužení souprav. Ve vytížených časech má jeden vlak až deset vagonů. „Podařilo se nám snížit náklady na jednu sedačku, proti ostatním dopravcům až o 28 procent,“ tvrdí Jančura. Za celý rok dopravce předpokládá zisk mezi 30 a 50 miliony korun.

Firmě Leo Express podnikatele Leoše Novotného pomohlo ke snížení ztráty více cestujících, nižší odpisy a vyšší ceny jízdného. Tržby se zvýšily zhruba o polovinu na 130 milionů korun, píše IHNED. České dráhy pololetní výsledky zatím neoznámily.

Podle současných odhadů dopravců České dráhy na hlavní trase svých konkurentů, mezi Prahou a Ostravou, přepraví stejně jako RegioJet zhruba 40 procent cestujících. Zbytek pasažérů připadá na Leo Express. Přesné statistiky nejsou k dispozici.

Jančura žaluje České dráhy o 717 milionů. Vyčítá jim snížení cen

Oba soukromí dopravci nyní čekají na ukončení šetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Dopravci tvrdí, že České dráhy v době jejich vstupu na trať v roce 2011 jezdily za podnákladové ceny. Státní firma to odmítá. Obě soukromé společnosti se obrátily také na soud se žádostí o náhradu škody. Dohromady od Českých drah požadují kompenzaci přes 1,1 miliardy korun.

Soukromí dopravci se snaží hledat zdroje příjmů na jiných trasách. Zatímco RegioJet jezdil prakticky od začátku s některými páry spojů až do Žiliny, Leo Express začal jezdit z Prahy přes Olomouc do Starého Města a na této lince byl výdělečný. Loni v zimě nabídli oba dopravci spoje až do Košic. Od letošního prosince začne do Starého Města jezdit i RegioJet. Slovenský RegioJet provozuje komerční linku mezi Bratislavou a Košicemi.

Autor: