Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Renault i Mercedes vezou do Evropy vlastní pick-upy. Chtějí těžit z obliby velkých aut

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Řidiči v Evropě si v posledních letech oblíbili SUV, která jsou nejúspěšnější kategorií mezi novými vozy už i v Česku. Zájmu o velké vozy si všímají i automobilky a zkouší se prosadit také v kategorii pick-upů. Do terénních užitkových vozů se pouští i značky Renault a Mercedes, které své novinky v listopadu přivezou do Česka.

Renault Alaskan foto: Renault

V Evropě nejsou vozy s korbou zatím příliš rozšířené. Typické jsou hlavně pro Spojené státy, kde je pick-up tradičně nejprodávanější kategorií automobilů a kde trhu dlouhé roky vládne Ford s modelem F 150, úspěch mají ale také v Africe a v Jižní Americe.

Uváděná spotřeba aut je chiméra. Tankovat musí řidiči mnohem častěji, než uvádějí automobilky

Právě z Latinské Ameriky, kde byl představen již loni, do Evropy dorazí francouzský pick-up Renault Alaskan, který se i na českém trhu začne prodávat v listopadu. Poprvé se s ním zákazníci mohli v Česku seznámit již na Autoshow Praha, která proběhla minulý víkend, ceník však automobilka představí až na konci října.

„Renault vstupuje na velice dynamický evropský trh: Segment pick-upů do jedné tuny vykázal růst 25 procent na konci roku 2016 a 19 procent na konci června 2017,“ prohlásil obchodní ředitel Renaultu pro Evropu Jean-Christophe Kugler.

V kategorii pick-upů se v Česku za prvních devět měsíců nově registrovalo 1114 vozů, což je o 14 procent více než loni, ukázala data Svazu dovozců automobilů. Nejúspěšnější kategorií osobních vozů jsou SUV a terénní auta, který se za stejnou dobu zaregistrovalo 48 326, což je o 28 procent více než loni. Tato relativně nová kategorie tak překonala jak malé vozy tak i nižší střední třídu. A právě rostoucí popularita velkých aut může nahrávat i pick-upům.

Renault Alaskan
Mercedes třídy X

Alaskan, kterým si chce Renault ukrojit podíl na evropském trhu, vzešel z aliance francouzského výrobce s Nissanem, na jehož pick-upu Navara je evropská novinka založena.

V listopadu do Česka zároveň dorazí i pick-up od německého Mercedesu. Nová třída X bude pravděpodobně nejluxusnějším zástupcem kategorie. Vůz měl premiéru letos v Kapském městě v Jihoafrické republice a Evropanům se představil na domácím autosalonu ve Frankfurtu. Stejně jako Alaskan, i třída X je postavená na základě Nissanu Navara.

Že se do terénních užitkových vozů pouští i luxusní výrobce může sice působit nelogicky, je však nutné dodat, že podobné reakce vzbuzovalo například Porsche, když se před lety pustilo do kategorie SUV, kterou od té doby postupně obsadila většina výrobců včetně prémiových značek.

Mercedes s Renaultem také nejsou první evropské značky, které s vlastním pick-upem přišli. Od roku 2009 prodává Volkswagen svůj vůz Amarok a minulý rok se přidal i Fiat s modelem Fullback, který je založen na Mitsubishi L200.

Favorit 30 let

Pick-upy v Evropě však byly dlouhou dobu doménou hlavně asijských značek. Kromě zmíněných vozů Nissan a Mitsubishi je nutné připomenout hlavně Toyotu Hilux, kterou jako „nezničitelné auto“ proslavila britská show Top Gear.

Ford plánuje snižovat náklady a vsadí na výrobu SUV a elektromobilů

Do výroby vozů s korbou se v budoucnu pustí i francouzská skupina PSA, která uzavřela partnerství s čínskou firmou Changan. Výsledkem spolupráce má být nový užitkový vůz vyráběný v Číně, který by postupně měl dorazit na evropský trh. V rámci skupiny má navíc svůj pick-up i Peugeot, který ale cílí především na africký trh.

I ve spojitosti se vstupem Mercedesu mezi pick-upy se dlouhodobě spekuluje o tom, jestli se do kategorie pustí také jeho hlavní německý rival BMW. Diskuze přiživil Hendrik von Kuenheim, šéf značky pro Asii a Pacifik, když pro australský server Car Advice prohlásil, že je pro něj třída X zklamáním a naznačil, že BMW může mít vlastní plány. Zároveň ale uvedl, že automobilka stojí na prahu éry elektromobilů a autonomního řízení, takže musí každou investici pečlivě zvážit.