Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Řetězce posilují vlastní zboží

Ekonomika

  13:56
PRAHA - Obchodní řetězce začínají významně konkurovat tradičním značkovým výrobkům. Rozšiřují totiž sortiment zboží, které je zákazníkům nabízeno pod jejich vlastní značkou. Počet těchto výrobků se rok od roku zvyšuje.

Nakupování v supermarketu. foto: Stanislav Honzík Lidové noviny

Například společnost Ahold uvedla na trh novou značku AH Quality, jejímž cílem je snaha oslovit také náročnější klientelu. „Podle naší filozofie nemusí být kvalita drahá,“ uvedla manažerka privátních značek společnosti Ahold Eva Najnarová.

Podobný produkt nabízí také konkurenční Interspar, který pod privátní značkou Spar Natur*pur prodává biopotraviny. „S prodejem jsme nadmíru spokojeni. Prodej byl dvojnásobný oproti původnímu předpokladu,“ informoval Jan Vávra ze společnosti Interspar.

Takový výrobek má být pro zákazníka důvěryhodný, což souvisí s garantováním vysoké kvality daného produktu. Zároveň ale bude prodáván za výhodnější cenu, než za kterou jsou nabízeny výrobky ostatních konkurenčních značek.

„Je to trend, který k nám přichází ze západní Evropy. U nás se zatím týká hlavně levnějšího sortimentu zboží,“ informuje Zdeněk Skála z agentury Incoma Research.
 Podle marketingových analytiků bude podíl vlastních výrobků obchodních řetězců nadále stoupat.

Ze studie společnosti AC Nielsen vyplývá, že podíl privátních značek v celé Evropě je v průměru dvacet tři procent, ve střední Evropě osm procent a v Česku sedm procent. „Dobrým příkladem je Tesco. Vobchodech ve Velké Británii se šedesát procent výrobků prodává pod jejich vlastní značkou, v českém Tesku je to v současnosti asi deset procent,“ konstatuje Jan Polák z poradenské firmy Ipsos Tambor. „Podíl vlastních značek se bude samozřejmě nadále zvyšovat,“ dodal.

Výrobci značkových produktů berou tento trend vážně, přesto nepanikaří. „Je to vývoj, kterému nemůžeme zabránit. Nejlepší zbraní je reklamní kampaň, kde spotřebitelům vysvětlujeme výhody našich výrobků,“ říká finanční ředitel firmy Bohemia Sekt Ondřej Beránek. „Velká část našich značek je unikátní nebo nová. Příkladem může být úspěšné BeBe Dobré ráno,“ informuje mluvčí společnosti Opavia Mária Sedlická. Podle ní má na zákazníka velký vliv kvalita i dlouhodobá přítomnost značky na trhu.

Značkové výrobky jsou vytlačovány v prodejnách řetězců z předních míst regálů, přesto jejich pozice není ohrožena. „Tento trend napomáhá rozvoji specializovaných prodejen, kde se důraz klade na servis, záruku nebo profesionální poradenství,“ argumentuje Skála.

Výhody tradičních značek ve srovnání se zbožím bez značky od prvního dubna vysvětluje i kampaň Českého sdružení pro značkové výrobky, která u nákupních center umístila stovky billboardů.

Autor: