Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Řetězec Subway v USA uzavřel stovky poboček. Uškodil mu i spor o kuře

Ekonomika

  7:04
MILFORD, Connecticut / PRAHA - Bagety Subway ve Spojených státech zhořkly zákazníkům i samotným franšízantům. Stěžují si na nekvalitní suroviny nebo extra levnou nabídku. Pochybnosti vzbuzuje i hromadné uzavírání poboček.
Restaurace Subway.

Restaurace Subway. foto: Wikipedia, Dwight Burdette

Největší fast foodový řetězec na světě prochází na svém domácím trhu v USA krizí. Prodejce sendvičů, které si zákazník může naplnit podle své chuti, uzavřel během loňského roku více než 900 amerických poboček.

„Některé restaurace zavírají, aby mohly otevřít v nových lokalitách a v novém designu. Některé to potřebují, jelikož mají design už nevyhovující potřebám zákazníků,“ řekla LN Irena Očková, mluvčí fast foodu pro střední a východu Evropu.

Podle kritiků ale řetězec doplácí na svou marketingovou strategii a neschopnost popasovat se s požadavky dnešních strávníků. Proti vedení společnosti Subway, kterou v 60. letech založil Fred DeLuca jako zdravější variantu k tučným fast foodům, se nyní postavili i samotní franšízanti.

Těm se nelíbí opětovné zavedení třiceticentimetrového sendviče za pět dolarů (v přepočtu asi 106 korun). Petici požadující stažení extra velké bagety, která chce konkurovat třeba takzvaným „fajnovkám“ řetězce McDonald’s, podepsaly čtyři stovky franšízantů.

„Propagace společnosti nás za posledních pět let zničila. Nechala mnoho franšíz neziskových nebo je dokonce dostala do insolvence,“ napsal v dopisu firmě Mitesh Raval, provozovatel pobočky Subway ve Virginii.

Čerstvý salát jen jednou týdně

Mezi franšízanty se ale objevují i hlasy stěžující si na kvalitu nabízených surovin. „Před lety jsme objednávali lokální produkty denně,“ řekl serveru Business Insider provozovatel dvou poboček Subway v USA. „Teď nás nutí, abychom s tím přestali.“

Zeleninu tak prý objednává jen jednou, maximálně dvakrát týdně. I další franšízanti si proto stěžují, že například salát ztrácí svou čerstvost a chutná spíše jako drcený papír.

Cenová válka fast foodů. McDonald’s nabídne v USA nové levné menu

Subway tak pravděpodobně usnul na vavřínech. Svou nabídku neobměnil několik let. Mezitím se ale na trhu objevili další prodejci, kteří si zakládají na denních dodávkách čerstvých potravin od lokálních farmářů nebo na přidávání nových superpotravin.

„Dnes jsou lidé mnohem vzdělanější v oblasti výživy, “ řekla serveru Business Insider hlavní analytička agentury Pitch Sara Bamossy. „Chcete-li obnovit loajalitu zákazníků a nastartovat prodej, nestačí jen na něco nalepit nálepku ‚přírodní’ a prodávat to za cenově dostupné ceny.“

Zástupci firmy se ale ohrazují, že změny musí probíhat postupně. „Subway je uprostřed masivní transformace a změna takové velikosti zabere čas,“ argumentují. Budoucí změny by prý měly spočívat kromě nového designu provozoven i v novém digitálním věrnostním programu.

Mluvčí ve vězení

V posledních letech je ale zavírání obchodů, vzpoura franšízantů nebo zvadlá zelenina jen dalšími skandály, které společností Subway otřásly. Podle necelý rok staré reportáže v pořadu Marketplace na televizní stanici CBC bylo kuře na pultech řetězce Subway kuřetem jen z poloviny. Dalších 50 procent měl být sójový protein.

Fast food se proti pravdivosti testů ohradil, zpochybnil jejich vědeckou odbornost a v dubnu si nechal vypracovat testy vlastní. „Prokázaly, že naše kuřecí maso je ze 100 % kuřecí maso,“ uvedla pro LN mluvčí Očková. Sója se podle řetězce v mase objevuje v množství menším než jedno procento jako součást koření a marinády.

Vejce s jedovatou látkou skončila v nemocnicích i bagetách. Na Slovensko je dovezli Češi

Před dvěma lety také Subway čelil kritice, protože byl jeho mluvčí Jared Fogle byl za sexuální styk s nezletilými odsouzen na 16 let do vězení. Fast food s Foglem ukončil spolupráci.

V Česku má Subway dvacítku franšíz. Podle zástupců řetězce pro střední a východní Evropu je ale problém fast foodu pouze lokální a tuzemského trhu se netýká.

„Tyto zprávy zcela nereflektují místní situaci. V Česku, potažmo v celé střední a východní Evropě, doporučujeme franšízantům objednávat zeleninu co nejčastěji, nejlépe na denní bázi,“ řekla LN Očková. „V České republice máme stálý meziroční růst a stejně se chová většina evropských trhů,“ dodala mluvčí.

Subway provozuje na americkém trhu přes 25 tisíc stravovacích zařízení. Na 112 trzích světa pak má 44 tisíc poboček, což ho v seznamu největších fast foodů na světě řadí na první příčku. Následují ho řetězce McDonald’s, Starbucks a KFC.

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...