28. listopadu 2007 14:19 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Řidiči si za dálniční známky připlatí

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Dálnice D1. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dálnice D1. | foto: Igor Šefr ČTK

PRAHA Řidiči si budou moci od soboty kupovat dálniční známky na příští rok. Oproti tomu letošnímu za ně ale zaplatí o deset procent více. Pro řidiče osobních automobilů to znamená, že místo dosavadních 900 zaplatí rovný tisíc. Za známku na dálniční vůz dají řidiči o tisíc korun více, zaplatí 8000.

Navzdory svému názvu platí roční známka 14 měsíců, tedy od 1. prosince 2007 do konce ledna 2009. "Režim platnosti kuponů se tak vrací do starých kolejí," řekl Hanzelka. Loni se platnost známek o měsíc zkracovala kvůli zavádění elektronického mýta pro kamiony.

Česká republika není v regionu střední Evropy jedinou zemí, která zvyšuje cenu dálničních známek. O 1,2 eura na 73,8 (cca 2000 Kč) podraží například roční známka pro osobní automobily v Rakousku. Rakouská dálniční síť je s více než 2000 kilometry ve srovnání s českou zhruba dvojnásobná. Na Slovensku se platí za rok 1100 Sk (900 Kč), naopak nejlepší evropská dálniční síť v Německu je pro osobní vozy zdarma.

Od prosince začne MD uvádět na trh také krátkodobé známky. Měsíční kupon pro osobní vozy bude dražší o 30 korun než dosud, řidiči za něj zaplatí 330 korun, týdenní kupon podraží o 20 korun na 220 korun. O zhruba deset procent více zaplatí také majitelé malých nákladních vozů. Krátkodobé kupony je vyjdou na 2000, respektive 750 korun.

Naposledy se cena dálničních známek zvyšovala v roce 2003 pro rok 2004. Od té doby se česká dálniční síť rozrostla zhruba o stovku kilometrů, což je podle MD jeden z důvodů zdražení. Výnosy z prodeje známek jdou do fondu dopravy, který z emise na rok 2008 očekává v rozpočtu výnos 2,3 miliardy korun.

Podle náměstka ředitele fondu Jiřího Nováka se však dá očekávat výnos ještě vyšší. "V rozpočtu vždy zůstáváme při zemi," řekl Novák. Jako příklad uvedl rozpočet na letošní rok, kde se počítá s dvoumiliardovými příjmy, reálné výnosy však budou 2,2 miliardy. Celkové náklady na výrobu známek jsou 33 milionů korun.

Distribuce dálničních známek je podle Hanzelky zajištěna. "Dálničních kupónů je vyrobeno dostatečné množství a prodejní místa jsou předzásobena," řekl. Neměla by se tak opakovat situace z počátku loňského roku, kdy na mnoha místech řidiči známky nemohli sehnat. Oficiálními distributory známek jsou Česká pošta a společnost ABA.
 
ČTK
  • 2Diskuse




Najdete na Lidovky.cz