Nové vedené města krátce po svém ustavení oznámilo, že významně sníží cenu jízdného. O několik dnů později politici své sliby korigovali s tím, že změna ještě není připravená.
Město chce do poloviny roku přijít s návrhy, jak řešit očekávaný nárůst počtu cestujících v nyní už často přeplněné MHD. Koaliční strany po komunálních volbách slíbily slevu ročního kuponu pro dospělého o 1100 korun ze současných 4750 korun.
„Na zlevnění roční jízdenky pracujeme, ale tak rychle, aby její cena klesla hned počátkem roku 2015, to bohužel nebude,“ sdělil radní.
S koncem roku řadě lidí končí platnost kuponů a řeší, zda koupit nový, nebo raději počkat na slevu. Podle Dolínka se je zatím výhodnější koupit nezlevněný. „Bude to stále levnější než například kombinovat současné čtvrtletní kupony, a pak roční zlevněný,“ tvrdí radní.
Aktuální ceník předplatných kuponů MHD v Praze:Dospělý (19 a více let): měsíční 550 Kč, čtvrtletní 1480 Kč, roční 4750 Kč, pětiměsíční 2450 Kč, desetiměsíční (v prodeji pouze od 15.8. do 1.11.) 2400 Kč Junior (od 15 do 19 let): měsíční 260 Kč, čtvrtletní 720 Kč, roční 1200 Kč Student (od 19 do 26 let, držitel průkazky „Student 19 - 26 let“): měsíční 260 Kč, čtvrtletní 720 Kč, roční 1200 Kč Senior (od 60 do 65 let): měsíční 250 Kč, čtvrtletní 660 Kč, roční 1100 Kč |
Pokud by chtěl cestující počkat na zlevněný kupon, může si do června koupit kupon na pět měsíců za 2450 korun a kupon na jeden měsíc za 550 korun. Spolu s následně zakoupeným zlevněným ročním kuponem tak za rok a půl jízdného zaplatí 6650 korun.
Z výpočtu podle ceníku MHD vyplývá, že pokud cestující zůstane u koupě ročních kuponů, zaplatí za následující rok a půl 6575 korun, tedy o 75 korun méně.
Praha žádné kompenzace nechystá. „Je nutné si uvědomit, že při opačné změně cen jízdného, tedy při zdražování, nebylo nikdy v minulosti přikročeno k tomu, aby cestující, kteří si v předstihu koupili předplatní kupon za nižší cenu, byli nuceni po zdražení cokoli doplácet,“ tvrdí radní.
Ohledně slev a plánování dopravy se chce město inspirovat ve Vídni. Řešit bude nárůst počtu cestujících. Třeba metro C se už nyní v ranní špičce blíží hranici své kapacity. Podle Dolínka je však „technicky možné provést určité posílení provozu na všech třech linkách metra“. Posilovat prý bude i povrchová doprava.