Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Neštvěte svět proti dieselům, brání naftu víceprezident Ford of Europe

Ekonomika

  10:11
Kauza Dieselgate rozpoutala diskusi o celé řadě témat a vyvolává obavy o budoucnost evropského automobilového průmyslu. Roelant de Waard, viceprezident Ford of Europe pro marketing, prodej a služby, se domnívá, že na jeho automobilku by neměla aféra mít zásadní negativní dopady. Upozorňuje, že by nebylo moudré vést proti vznětovým motorům štvavou kampaň, jelikož jsou stále jednou z nejefektivnějších cest, jak uspokojit právě legislativní požadavky i požadavky zákazníků.

Roelant de Waard, viceprezident Ford of Europe pro marketing, prodej a servisní služby foto: Ford of Europe

LN: Jak se u Fordu díváte na současnou kauzu Dieselgate?
Ten problém má několik částí, které je nutné rozlišovat. Aféra začala odhalením zařízení pro obcházení měření emisí u vozů VW v USA. V této rovině se vede diskuse o tom, že jeden výrobce, vlastně několik značek, nemá vozy v souladu se zákonem. My jsme prověřili veškerá naše řešení i procesy av žádném případě nemáme v našich motorech žádná podobná zařízení. Další diskuse se vede na téma budoucnosti technologie dieselových motorů. A třetí je debata týkající se faktu, že současný testovací cyklus není reprezentativní z hlediska reálného provozu, což vidí zákazníci i další zúčastnění jako matoucí a frustrující. Tato diskuse by měla být zcela oddělena od těch zbývajících dvou.

LN: Proč by měla být oddělena?
Náš průmysl i evropská legislativa pracují na novém realističtějším zkušebním cyklu společně už nějakou dobu. Tento cyklus bude zaveden v zájmu všech a my jsme jeho velkými zastánci. Nezáleží na tom, jak konkrétně budeme auta testovat, jde jen o to, aby tu existoval jasný standard, který nám umožní se srovnávat s ostatními. Ale neexistuje důvod, proč bychom neměli zavádět realističtější testy, které budou zákazníci vnímat pozitivněji.

LN: A co ona budoucnost dieselů?
Byla by velká škoda, kdyby náhle bylo na dieselovou technologii nahlíženo jako na nežádoucí. S normou Euro 6 nebo budoucí přísnější legislativou se dieselové motory stávají opravdu velmi, velmi čistými. Tato technika sice bude dražší, a to především kvůli řešením pro úpravu výfukových plynů, ale diesely budou stále jednou z nejefektivnějších cest, jak snížit emise CO2 a dosáhnout nastavených cílů. Pokud bychom se teď rozhodli, že je diesel nepřijatelný, pak jsou alternativou k dosažení cílů redukce CO2 jen mnohem dražší řešení. To by stálo každého spoustu peněz. Měli bychom tedy zůstat u faktů, podívat se na data a na to, jak fungují nejnovější dieselové motory. Neměli bychom panikařit a odsuzovat velmi efektivní nástroj pro redukci emisí CO2.

LN: Proč je podle vás diesel tak výhodný?
Mít co nejčistší vzduch je v zájmu nás všech. Jde ale o to, dosáhnout této čistoty s rozumnými náklady, aby si mohli zákazníci taková auta dovolit. A my bychom měli mít vždy dost času se přizpůsobit. Kdybychom se dnes rozhodli, že zakážeme diesely, vlastně by to nebylo možné. Neexistují výrobní kapacity na to, abychom náhle mohli vyrábět dostatek benzinových motorů pro uspokojení nové poptávky. Měli bychom se tedy dohodnout na tom, jaké jsou dosažitelné cíle a jak rychle jich můžeme dosahovat.

LN: Existují i jiné cesty, jak snižovat emise, než je diesel. Ale Ford je v Evropě moc nepoužívá. Proč?
My máme všechna potřebná technická řešení k dispozici, jsme druhým největším výrobcem hybridních aut na světě. V USA nebyla nafta nikdy populární, takže se výrobci museli vydat cestou hybridizace. Ale v Evropě bylo levnější dosáhnout požadovaných limitů CO2 za pomoci dieselů. Podíl dieselů je tu vyšší než 50 %.

LN: Ten ale teď klesá...
Očekávali jsme, že s normou Euro 6 dojde ke změně chování na úkor dieselů. A proto jsme investovali do technologie EcoBoost, protože jsme očekávali, že tou další nejlepší věcí po vznětovém motoru bude downsizovaný přeplňovaný benzinový motor. A jsme v tomto ohledu velmi úspěšní, každé naše čtvrté prodané auto má motor EcoBoost, jedno z pěti má dokonce litrový agregát. Pro Evropu je to velmi užitečné řešení, protože jsou tu menší auta.

LN: A co třeba elektromobily?
Elektrifikace v Evropě závisí zcela na vládních pobídkách. V Norsku, kde jsou elektrická auta silně dotována, se prodají prakticky všechny elektromobily v Evropě. V Nizozemsku jsou silné dotace na plug-in hybridy, takže ty se prodávají tam. Kde dotace neexistují, tam neexistuje ekonomicky ospravedlnitelný důvod, proč jezdit elektromobilem. Říkáme tomu síla volby. Všechny tyto technologie máme k dispozici a necháváme zákazníka, aby se rozhodl.

LN: Budete se snažit nějakým způsobem využít Dieselgate ve svůj prospěch, například marketingově?
Ne. My se určitě nikdy nebudeme v kampaních soustředit na konkurenta, to je vždy špatný přístup. K čemu můžeme přistoupit, bude, že pokud se budou zákazníci více zajímat o benzinové alternativy, uděláme vše pro to, aby technologie EcoBoost pro ně byla známou a viditelnou volbou. A to je vše.

Pozadí a souvislosti v aféře Dieselgate mapuje pondělní magazín Index LN.

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Kuchaře/Kuchařku pro střední školu

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Praha
nabízený plat: 20 000 - 29 000 Kč