Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Růst reklamních výdajů se opět zrychluje, ale ne u nás

Média

  10:44
Globální nárůst reklamních investic se zrychluje, částečně i díky rostoucí poptávce po mobilním internetu a po sociálních médiích. Uvádí to mediální síť ZenithOptimedia, která upravila své dubnové odhady letošního meziročního růstu z 2,2 na 3,5 %. V Česku očekává reklamní výdaje na úrovni roku 2009.

Podíl internetu na celkových reklamních výdajích by tak vzrůst z 12,7 % v roce 2009 na odhadovaných 17,1 % v roce 2012. foto: ČTK

Alespoň minimální nárůst reklamních výdajů nyní Zenith Optimedia očekává ve všech regionech světa. Celosvětový nárůst reklamních investic by přitom podle ní měl pokračovat i v příštích letech. A to o 4,5 % v roce 2011 a o 5,3 % v roce 2012.

Největší růst provází už tradičně internet, mimo jiné díky dramatickému nárůstu poptávky po mobilním internetu a po sociálních médiích. Podíl internetu na celkových reklamních výdajích by tak vzrůst z 12,7 % v roce 2009 na odhadovaných 17,1 % v roce 2012. Rozdíl mezi podílem deníků a internetu na reklamních výdajích se v tom případě sníží na pouhá dvě procenta.

Region střední a východní Evropy zasáhla krize nejvíc. Výdaje na reklamu zde klesly v roce 2009 bezmála o čtvrtinu (24,6 %). Nyní se tento region dělí podle Zenith Optimedia na dvě oblasti. V té první reklamní investice opět rychle rostou (jde o státy Bělorusko, Rusko, Bosna a Hercegovina, Srbsko, Slovinsko, Turecko a Ukrajina, s letošním nárůstem mezi 11 a 26 %).

Druhá oblast zahrnuje země, v nichž pokles letos ještě pokračuje. Sem ZenithOptimedia řadí například Bulharsko, Řecko a Maďarsko. Česká republika se podle agentury nachází někde uprostřed těchto dvou skupin zemí. "První pololetí zatím zaostává za loňským vývojem, takže o tom, zda konečný vývoj bude letos plusový nebo mínusový, rozhodnou až aktivity zadavatelů v posledním čtvrtletí letošního roku," uvedl ředitel pražské pobočky agentury ZenithOptimedia Petr Majerik.

"Obecně lze říci, že Česko patří mezi trhy, které jsou krizí zasaženy nejvíce. Důvody pro větší škrty v českých reklamních rozpočtech nadnárodních společností jsou dva. Jednak menší počet obyvatel, a tím i menší význam naší ekonomiky v celosvětovém kontextu, a dále vyšší ceny za reklamní prostor v Česku oproti většině zemí z regionu střední a východní Evropy," dodal.