Kvůli výpadku dovozu z Polska zdražila vejce v českých obchodech nejméně o korunu, jsou nejdražší za posledních pět let.
Vloni zaplatil český zákazník za jedno slepičí vajíčko průměrně 2,84 koruny. V pražských supermarketech Billa, Tesco a Albert jsou však nyní prodávána vajíčka za průměrnou cenu 3,70 koruny, jak ověřila redakce LN.
Polský výpadek
Podle Gabriely Dlouhé, předsedkyně představenstva Českomoravské potravinářské unie, cenu vajíček nyní ovlivnili polští producenti vajec. „Vajíčka tamních drůbežářů byla napadena salmonelou. Byli tak nuceni zabít velké množství nosnic.“
Tato kauza otřásla českým maloobchodem na přelomu roku. Tehdy se do tuzemských supermarketů dostaly miliony polských vajec z drůbežárny Fermy Drobiu Woźniak. Vajíčka prodávaly i řetězce Kaufland, Albert nebo Tesco. VPolsku byl prodej vajec Woźniak zakázán. Zvýšený výskyt onemocnění salmonelou zvajíček hlásila i Velká Británie a Chorvatsko.
Nejdražší vajíčka byla na českém trhu v roce 2012. Právě tehdy vyšlo v platnost nařízení Evropské unie o zlepšení podmínek chovu nosnic v klecích. Před pěti lety tak byla cena až dvojnásobná, kolem pěti korun za vajíčko.
Češi vminulém roce spotřebovali 2,7 milionu kusů vajec. Asi polovina znich je z dovozu, především z Polska a Belgie. Ročně odhadem každý Čech zkonzumuje kolem 250 kusů vajíček.
Vajíčka, čokoláda a alkohol
Vejce natvrdo však již nejsou tradičním velikonočním pokrmem. Výslužku koledníků nyní z většiny tvoří bonbony, čokoláda a další sladkosti. Před Velikonoci právě toto zboží zaznamenává největší nárůst prodejů. Velikonoční sladkosti si jen vprůběhu loňského března zakoupily více než tři pětiny českých domácností.
Starší koledníci budou namísto cukrovinkami odměněni skleničkou alkoholu. „Nárůst spotřeby tvrdého alkoholu ve velikonočním měsíci oproti běžným měsícům je zhruba 40 procent. Mezi nejoblíbenější druhy patří rum, hořké bylinné likéry a slivovice. Nárůst zaznamenává i segment vaječných a krémových likérů,“ řekl Oldřich Brojír, manažer kategorie alkoholických nápojů supermarketu Tesco.
Obchody jsou nyní zásobeny především tradičními potravinami, které nesmí chybět na velikonoční tabuli – mazance, jidáše, beránci, ale také vajíčka, čokolády svelikonoční tematikou nebo alkohol a nádivky. Zmasa je to především jehněčí. „Jedná se o mimořádnou nabídku, kterou zákazník běžně mimo velikonoční dobu nekoupí,“ řekla LN Zuzana Štěpánková z Akčníceny.cz.
Kromě masa, surovin na pečení, pomazánek, másla, margarínu, vajec a nápojů se před Velikonoci zvyšuje také poptávka po luxusnějších a netradičních potravinách. „Češi si rádi dopřejí dražší výrobky, jako jsou výběrové paštiky, salámy, kaviár či sladké dezerty typu čokoládová pěna, créme brulée, makronky,“ řekla LN mluvčí řetězce Lidl Kateřina Jašková.
Maloobchodníci považují Velikonoce za druhou nejzajímavější sezonu v roce. Výzkum trhu agentury GfK ukázal, že zákazníci vtomto týdnu utratí o pětinu více než normálně. Průměrně Češi vydají za velikonoční svátky kolem 500 korun. Nejvíce jsou ochotni oVelikonocích utrácet obyvatelé Moravskoslezského regionu, nejméně naopak na severu Čech.
Obchody zavřou
Na Velikonoční pondělí se podle nové legislativy vztahuje zákon oregulaci otevírací doby. Obchody s plochou větší než 200 metrů čtverečních tak budou muset zavřít. Otevřené mohou zůstat jen čerpací stanice, lékárny, prodejny na nádražích a letištích nebo obchody v nemocnicích.
Za porušení zákona hrozí pokuta v hodnotě jednoho milionu korun. V případě opakovaného porušení až pět milionů. Největší nápory zákazníků tak prodejci očekávají od čtvrtka do neděle. Pondělí, věnované pomlázce, bude většina supermarketů zavřená. Pro některé však regulace otevírací doby nepředstavuje problém, neboť na Velikonoční pondělí zavíraly vždy.
Zákon o uzavření prodejen nad 200 metrů čtverečních začal platit loni 28. října. Zákonodárci tak prý chtějí dopřát zaměstnancům možnost trávit čas s rodinou. Regulace se ale nevztahuje například na blížící se Svátek práce.