Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Když se spolupráce s celebritami zvrtne. Sázka firem na hvězdy se nemusí vyplatit

Ekonomika

  15:00
PRAHA - Reklamy na internetu dokáže zablokovat aplikace. Firmy však přišly na to, jak zboží zákazníkům nabízet mnohem rafinovaněji: prostřednictvím známých osobností na sociálních sítích. Ne vždy se jim však spolupráce s ­takzvanými influencery vyplatí.

Jaromír Jágr se zapojil do kampaně Huawei, v soukromí se však ukázal s konkurenčním iPhonem. foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Chceme si pořídit tenisky, protože je vlastní i známá modelka, nebo nám je hvězda modelingu jen podprahově prodala? Reklama, založená na odvěké touze lidí napodobovat své idoly, je v­ současnosti díky sociálním sítím na vrcholu popularity. A to i díky přešlapům, kterých se najaté osobnosti za škodolibé pozornosti široké internetové veřejnosti dopouštějí v přímém přenosu.

„Tady máme krásnou Kim Kardashian, která propaguje pilulky proti ranní nevolnosti během těhotenství,“ říká Jai Kotecha, specialista společnosti Ogilvy na sociální sítě, a ukazuje na perfektně souměrnou tvář bulvární hvězdy s bílou tubou Diclegis. „Píše, jak výrobek zbožňuje. Problémem však je, že tabletky nejsou otestované FDA (Úřadem pro kontrolu potravin a léčiv). Mohou být tedy nebezpečné. Kardashianová jednoduše není kvalifikovaná na to, aby produkt doporučovala,“ uzavírá případ nezdařilé spolupráce Kotecha.

„Koukněme se na profil influencera Scotta Disicka, který zveřejňuje mnoho příspěvků o fitness a životním stylu. Zde doporučuje proteinový koktejl. Je však jasné, že jen okopíroval text, který mu značka poslala.“ Influencer pózuje na fotografii s produktem značky, k­ němuž však nemá žádný osobní vztah. „Jdeme na to. Ve čtyři hodiny odpoledne napiš toto: Díky proteinovému shaku @booteauk držím krok s letním tréninkovým plánem,“ napsala televizní hvězda, kterou na Instagramu sleduje téměř 20 milionů uživatelů.

Stejný přešlap udělala i světová topmodelka Naomi Campbellová. Ta se nechala vyfotit s bílými teniskami Adidas, které nemá obuté, ale drží je nasazené na rukou před svým obličejem. Aranžovanou fotografii doplnila popiskem: „Naomi, jsme nadšeni, že máš dobrou náladu! Můžeš napsat něco jako: Díky mému kamarádovi @gary.aspden a všem z­ Adidasu – miluji tyto tenisky 350 SPZL ze speciální kolekce Adidasu.“

Propaguji, ale nepoužívám

Šťastným manažerským rozhodnutím není ani spolupráce s ­hvězdou internetu, která sice disponuje miliony fanoušků, postrádá však nadšení pro výrobky dané značky. Zpěvák Justin Bieber tak sice byl součástí hvězdného týmu firmy Adidas, ale v ­soukromí dával přednost oblečení od konkurenční společnosti Nike, jak ukázaly fotografie od paparazzi fotografů.

Podobně se stal terčem posměchu hokejový hráč Jaromír Jágr, který je čilým uživatelem sociálních sítí. Pod sloganem „Dokonalá souhra“ dělal v minulém roce kampaň na mobilní telefon čínského Huawei. Selfie, jež si během loňského března pořídil Jágr osobně v posilovně, však prozradilo, že ve skutečnosti používá mobil od konkurenční firmy Apple.

Nepozornost se nevyplatila ani americké moderátorce Oprah Winfreyové. „Musím říct, že miluji Surface (tablet od společnosti Microsoft – pozn. red.). Už jsem jich koupila dvanáct jako vánoční dárky,“ píše na svém Twitteru televizní hvězda, která k příspěvku doplnila i označení #favoritething (oblíbená věc). Zapomněla však na jednu z funkcí sociální sítě Twitter, která zobrazila, že příspěvek Winfreyová poslala ze svého iPhonu. V jednom textu tak propaguje největšího konkurenta Microsoftu, společnost Apple.

Šminky a taveňák

Ostatně i v Česku najde uživatel internetu několik dalších úsměvných nezdarů firem. Tím byla loni například youtuberka Týnuš Třešničková. Dívka fotí a natáčí videa na téma móda a zdravý životní styl. Příspěvky zmiňující značku spodního prádla, nový lak na nehty nebo balíček z módního e-shopu tak nejsou nic neobvyklého. Divák se však nestačí divit, když se najednou mezi růžově laděnými fotografiemi objeví plastové balení mazacího sýra.

Na youtuberku se tehdy snesla vlna negativních komentářů upozorňujících na skrytou reklamu. Od té doby tak influencerka ke svým příspěvkům doplňuje označení #ad jako upozornění na obsah vytvořený na základě spolupráce s ­firmami.

Nevhodnou osobu k propagaci si letos zase vybrala automobilka Škoda Auto, která zahájila spolupráci s Darou Rolins. Zpěvačka však v roce 2010 srazila svým vozem motocyklistu, který na následky zranění zemřel. Podobné excesy si však nenechají ujít sledovatelé z řad fanoušků, kteří většinu přešlapů firem a influencerů neváhají peprně okomentovat a­ upozornit na ně.