LN: Kde vidíte budoucí zdroje příjmů pojišťoven?
Když jste univerzální pojišťovna, realizujete technický výsledek ze životního a neživotního pojištění. Další část zisku pochází z investičních aktivit. Teď dochází ke změně ve složení zisku, kdy jeho část generovaná investováním je o dost hubenější. O to je dnes kladen větší důraz na to, aby byl ten základní pojišťovací byznys profitabilní.
Před patnácti lety, kdy byly standardní úroky osm nebo devět procent, existovaly pojišťovny, které dělaly samotný pojišťovací byznys za nulu a vydělávaly na investicích. Dnes je kladen důraz zejména na správné ocenění rizika a samotný technický výsledek.
Marek Jankovič (50)
|
LN: Pojišťovny přicházejí s různými novinkami. Třeba ČSOB chystá pojištění různých zdravotních nadstandardů. Vidíte v netradičních typech pojištění také zdroj budoucích příjmů?
Pojistný trh se stále posouvá a pojišťují se nové typy rizik. My jsme přišli například s novým dětským pojištěním. Oblastí s velkým potenciálem pro pojišťovací sektor je stárnoucí populace. Tím, že lidé stárnou, nastane určitý nápor na to, kdo se o ně bude ve stáří starat. Produkty, které zabezpečí financování této péče, se tak určitě začnou na trhu objevovat.
My nad něčím takovým už přemýšlíme a konzultujeme, jak to uchopit. Určitě nás ale zajímá i nadstandardní zdravotní péče. Často však není problémem vytvoření samotného produktu, ale to, že i na druhé straně musíte mít poskytovatele dané služby...
LN: To, že zestárnete a budete potřebovat péči, hraničí prakticky s jistotou. Tedy pokud dříve nezemřete. Není to tedy spíše investiční produkt než pojištění?
Dnešní populace má řadu chorob, které lidé v takové míře před 50 lety neměli. Vezměte si třeba cukrovku či vysoký tlak. Když máte dnes cukrovku, stojí vás to celkem dost peněz. Pokud se nemoc projeví se všemi svými důsledky, je pro vás mnohem těžší se o sebe postarat a budete na to potřebovat více peněz. A právě to lze pojistit.
Některé nemoci lze ale nejspíše ovlivnit i životosprávou. Vidíte jako cestu využití různých wearables, tedy produktů sledujících pohyb a celkově životosprávu? Například pokud by klient poskytl tato svá data, mohl by za to být odměněn nižším pojistným?
Něco podobného nejspíš nastane. Problémem ale dnes je přesně určit konkrétní příčinný vztah mezi tím, co děláte, a tím, co pak nastane. To, že zítra půjdete běhat, nemusí pro pojišťovnu ani pro vaši kondici ještě nic znamenat. Ale v oblastech, kde skutečně uvidíme přímou souvislost mezi životním stylem a rizikem, toho využijeme.