Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Šéf Drážní inspekce je na odstřel. Nelíbí se mi křivárny a bezpráví, říká

Ekonomika

  12:01
PRAHA - Není to poprvé, co je generální inspektor Roman Šigut krok od odvolání. Nenápadná a formálně nezávislá Drážní inspekce platí za úřad, který se politici pokouší ovládnout už roky. Šigut tvrdí, že na něj ministr dopravy poslal kontrolu, aby měl záminku k jeho odstranění.

Vlak RegioJet. foto: MAFRA - Michal ŠulaMichal ŠulaMAFRA

Na úředníka je šéf Drážní inspekce neobvykle otevřený. Nedávnou kontrolu z ministerstva dopravy označuje Roman Šigut za „křivárnu a bezpráví“. A tvrdí, že na úřad – který se zabývá vyšetřováním mimořádných událostí v kolejové dopravě a prevencí – chce ministr Antonín Prachař dosadit politicky loajálního člověka.

Šigut v rozhovoru pro Lidovky.cz říká, že návrh na jeho odvolání možná předloží Prachař už ve středu na jednání vlády. „Informace o návrhu na mé odvolání se ke mě skutečně dostaly, ale ani náznakem od ministra dopravy,“ popisuje Šigut,

Lidovky.cz: Co o chystaném odvolání víte?

Generální inspektor Roman Šigut.

Měl by mě nahradit Oldřich Mazánek, bývalý šéf ČD Cargo (odvolaný z funkce nyní v listopadu - pozn. red.). Údajně má jít o nějakou dohodu s ministrem Prachařem, který musel pana Mazánka zbavit funkce a jako náplast mu slíbil Drážní inspekci.

Lidovky.cz: Počítáte s tím, že se o vás může kabinet hlasovat už nyní ve středu?

Slyšel jsem, že na to ministr Prachař spěchá.

Lidovky.cz: Co můžete v tuto chvíli dělat? Rozhodovat o vás může jen vláda.

POLITIKA V MALÉM ÚŘADU:

  • Drážní inspekce o několika desítkách zaměstnanců zajímá politiky už od svého vzniku v roce 2003.
  • Problémem je zejména formální nezávislost úřadu, který šetří nehody drážních vozidel a provádí preventivní kontroly.
  • V roce 2006 se šéfem DI stal sociální demokrat Jaroslav Dvořák, přestože ve výběrovém řízení skončil druhý za nominantem lidovců Ivanem Foltýnem.
  • Dvořák vydržel ve funkci jen krátce a dočasně jej ve funkci generálního inspektora nahradil Roman Šigut. Na postu působí s přestávkami do současnosti.
  • Odvolání mu hrozilo v letech 2008 či 2011, kdy se kvůli závěrům kontrol dostal do konfliktu se zástupci ministerstva dopravy. 

Poté, co se ke mně dostaly informace o přípravě mého odvolání, napsal jsem v pátek dopis ministru Prachařovi a v kopii ho poslal i premiéru Bohuslavu Sobotkovi. Jde mi o to, aby neměla vláda jednostranné informace z materiálu zpracovaného na ministerstvu dopravy. Jsem schopný doložit, jak jeho kontrola fungovala a také to, jak pracuje náš úřad. Nelíbí se mi tyto křivárny a bezpráví.

Lidovky.cz: Vysvětlete, proč kvůli ministerské kontrole cítíte křivdu?

Kontrola začala v září. Od začátku se lidé z ministerstva chovali nestandardně, měli jsme dojem, že se snaží vyvolat nějaký konflikt. Už v roce 2011 jsme měli na inspekci kontrolu, která měla také sloužit jako podklad pro mé odvolání. Do protokolu tehdy kontroloři napsali lež - že něco nemohli zkontrolovat, protože jsme jim to nevydali. Poučen z této zkušenosti jsem si nyní prosadil, že na vydané materiály bude vždy písemný doklad. Protokol, kde bude datum, čas a soupis vydaných dokumentů. Později už kontrola dospěla do takového stadia, že si ani nepřebírala, co si vyžádala.

Lidovky.cz: Co přesně vám na ministerské kontrole vadilo?

Soustavně porušovala kontrolní řád či zákon o kontrole. Řeknu příklad: lidé z ministerstva mají právo vyžádat si dokumenty a my je musíme připravit a předložit. Ale jde o originální dokumenty Drážní inspekce, které na úřadu musí zůstat, třeba kvůli daňovému úřadu. Inspektoři z ministerstva by je tedy měli studovat u nás. V případě podezření, že chceme materiály třeba nějak pozměnit, můžou je na základě žádosti zajistit, ale musí k tomu vystavit potvrzení. Hned první den si je sbalili do tašky a odcházeli s nimi. Nezajistili je, jen řekli, že si je berou na ministerstvo a chtějí je studovat tam. Podal jsem na to stížnost, protože dotyčný mi řekl: Víte, kdo já jsem? My můžeme všechno a takové.

VYJÁDŘENÍ ANTONÍNA PRACHAŘE:

Jak jsem sdělil už několikrát, neřeším personální věci přes média.

Antonín Prachař (ANO)

Lidovky.cz: O jaké dokumenty žádali?

Šlo o účetní závěrky, inventarizace z už uzavřených let 2012 a 2013. Tedy o věci, které jsou ve státní pokladně a ekonomickém systému ministerstva dopravy, kam jsme posílali pravidelné výkazy. V nich ani nebylo co změnit. Že si k tomu vzali ještě docházku generálního inspektora a jeho náměstka, to už považuji spíše za trapné, ale mají nárok na to, abychom je poskytli.

Lidovky.cz: Naznačujete, že šlo o účelovou kontrolu. Považujete to za snahu najít něco proti vaší osobě?

Náš úřad má problém, protože v drážním systému vyčnívá. Odmítli jsme se začlenit do jednotlivých vazeb. Naši činnost děláme objektivně a nezávisle, je mi jedno, jestli jde o Petra nebo Pavla. Zjistíme příčiny a vydáme závěrečnou zprávu. Vyzveme k nápravě a tečka. Neřešíme, zda jsou tam ty či ony vazby. Není to první pokus ovládnout Drážní inspekci.

Lidovky.cz: Tvrdíte tedy, že záměrem resortu dopravy, za různých ministrů, je dosadit do úřadu loajálnějšího člověka?

Určitě, ano.

Lidovky.cz: Co přesně vám kontrola vytýká? Co je špatně na Drážní inspekci?

Protokol má nějakých 17 stran. Víceméně na konci každého bodu stojí, že Drážní inspekce neposkytla součinnost při kontrole, proto nemůžou učinit jednoznačný závěr. To, co údajně stihli zkontrolovat, je buď bez nedostatků nebo nám vyčítají třeba to, že ve vnitřním předpisu používáme termín Ústřední inventarizační komise místo Hlavní inventarizační komise. Přitom naše označení vychází z novelizovaných předpisů. Tady fakt nic není.

Lidovky.cz: Proč si to myslíte?

Drážní inspekce podle mě funguje dobře. Od února do září tohoto roku u nás prováděla audit Evropská železniční agentura a hodnotila nás velmi kladně. Co se týče ekonomické stránky, máme rozpočet 33 milionů, z toho dvacet milionů jde na platy, zbytek na nájemné, energie, takže hradíme jen nezbytné výdaje.

Lidovky.cz: Kdy jste naposledy mluvil s ministrem dopravy Prachařem?

Naposledy na jeho žádost 21. října v Poslanecké sněmovně. Chtěl zpracovat koncepci o Drážní inspekcí: jak funguje a jak by měla vypadat do budoucna. Teď když o tom přemýšlím, tak jsem koncepci asi vytvářel pro někoho jiného.

Lidovky.cz: Můžete hledat podporu u některých politiků?

Můj úřad je odborný, nevytvářím si vazby na politiky. Pár jich znám, byl jsem několikrát v Poslanecké sněmovně, třeba když tam přišla nesmyslná novela zákona o drahách. Někomu jsem občas dával informace, ale že bych byl nějakým příznivcem lobbingu, to ne.

Autor: