„Chápu to. Vozit takové množství po silnici a ještě přes obec prostě nejde. Musíme opravit vlečku,“ uvedl Švagr.
Kvůli opravě železniční vlečky ve skladu oslovila SSHR na konci února společnost Strabag. Zástupci státu i stavební odborníci sklad minulý týden navštívili a zjistili, že stav kolejí u skladu je velmi špatný. Problémový úsek železniční vlečky je dlouhý asi dva kilometry. Insolvenční správce v polovině února stanovil termín převozu do 30. dubna, což Švagr již dříve označil za nereálné. Česko má v Německu naftu za 1,2 miliardy korun.
Dvě zakázky na převoz
SSHR v souvislosti s převozem nafty vypsala dvě zakázky, s nimiž se koncem února seznámila vláda. Správa kvůli krátkosti termínu od insolvenčního správce u obou zvolila takzvané jednací řízení bez uveřejnění, v němž lze oslovit jediného dodavatele. Zajištění převozu by za 60 milionů korun bez DPH měl zajistit státní distributor paliv Čepro.
Německý správce 'šikanuje' Česko kvůli naftě: Zaplaťte zálohu a všechny náklady |
Předpokládaná hodnota veřejné zakázky na opravu vlečky je 13,5 milionu korun bez DPH. Švagr již dříve řekl, že tato cena je pouze odhadem.
Počátky sporu v roce 2014
S insolvenčním správcem Viktoriagruppe Mirko Möllenem se Česko pře o vlastnictví nafty od vyhlášení insolvence firmy v prosinci 2014. Podle dřívějších informací je hodnota uložené nafty 1,2 miliardy korun. SSHR přihlásila pohledávky za dalších 300 milionů Kč a dalších až 300 milionů korun podle zdroje při přihlašování pohledávek požadovaly české celní a daňové úřady. Češi si tak celkem nárokují až 1,8 miliardy korun.
Chápu to. Vozit takové množství po silnici a ještě přes obec
— Pavel Švagr (@pavel_svagr) 9. Březen 2016
prostě nejde. Musíme opravit vlečku. #odvezemenaftu #viktoriagruppe
Möllen sice povolil naftu odvézt, zároveň si ale vyhradil právo vznést požadavek na její vrácení. Vydání nafty má podle něj umožnit především využití skladiště paliv.
Česko má nyní zásoby ropy a ropných produktů zhruba na 95 dnů, povinných je 90 dnů. Nafta, kterou má Česká republika uloženu v Německu, by pokryla zhruba dvoudenní národní spotřebu.