9. února 2017 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Sliboval byznys v Iráku za miliardy. Šéfa 'výhybkové' firmy ale vyhodili za špatná čísla

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Odvolaný šéf Pražské strojírny Vladimír Říha. Ve firmě působil od srpna 2007. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Odvolaný šéf Pražské strojírny Vladimír Říha. Ve firmě působil od srpna 2007. | foto:  Michal Šula, MAFRA

PRAHA Ambiciózní společnost Pražská strojírna – která patří mezi evropské lídry ve výrobě výhybek a kolejových křížení – zažila minulý týden tvrdý zásah do nejvyšších pozic. Firmu vlastní pražský dopravní podnik, který se rozhodl kvůli údajně špatnému hospodaření odvolat ředitele Vladimíra Říhu. Pochybnosti měl také o jeho odvážných plánech expanze do Iráku a dalších zemí.

Pražská strojírna není příliš známá a nápadná firma. Sídlí na okraji metropole ve Vinoři, dává práci zhruba 130 lidem a ročně utrží kolem 400 milionů korun. V minulosti dodala kolejové výrobky například do australského Melbourne, amerického Portlandu či švédského Göteborgu. Výhybkami zásobuje logicky i své domácí město Prahu.

Ještě minulý týden její šéf Vladimír Říha vyjednával s vysokými iráckými politiky o projektech v této zemi – plánech na výstavbu tratí v Basře, Nadžafu a dalších městech. Pražská strojírna měla podle něj stavbu těchto dopravních cest zaštiťovat. Říha hovořil o tom, že by se mohlo začít stavět tento nebo příští rok. Plány měl také například pro africké Maroko.

KDO ZA KOHO

  • Dozorčí rada Pražské strojírny odvolala k 2. únoru (na základě doporučení představenstva Dopravního podniku hl. m. Prahy) Vladimíra Říhu z pozice člena a předsedy představenstva.
  • Na funkci místopředsedy představenstva zároveň rezignoval Miroslav Kolář.
  • Dozorčí rada jmenovala do představenstva Marka Polického a Jana Blechu, který se stal jejím předsedou.

Zdroj: DPP

Pak však představenstvo mateřského dopravního podniku pověřilo dozorčí radu Pražské strojírny, aby jej zbavila funkcí. Ve firmě skončil bezmála po deseti letech.

„Dozorčí rada Pražské strojírny pana Říhu odvolala z představenstva. Následně ho nově zvolené představenstvo firmy odvolalo i z funkce generálního ředitele. Narychlo si vzal neplánovanou dovolenou a odvolání se mu zatím nepodařilo doručit,“ řekl pro Lidovky.cz šéf dopravního podniku Martin Gillar.

Zvenku působilo odvolání – v kontrastu se zajímavými minulými i budoucími projekty – poněkud překvapivě. Nejvyšší manažeři dopravního podniku však spokojení nebyli.

„Důvodem pro odvolání byly neuspokojivé hospodářské výsledky firmy, které byly předloženy spolu s finančním plánem pro rok 2017 na jednání dozorčí rady, výše zadlužení společnosti, nárůst provozních nákladů a vysoká rizikovost získání zahraničních tržeb,“ vyjmenoval Gillar důvody, proč se rozhodl Říhu odvolat. Podle něj obchodní plán pro tento rok nepočítal s žádnými příjmy z Iráku. Pochybuje i o tom, že by Pražská strojírna zamýšlené zakázky kapacitně zvládla.

Vizualizace trati spojující města Kúfa a Nadžaf.
Plán zamýšlených linek MHD v irácké Basře.

Vladimír Říha tvrdí, že se o svém nedobrovolném konci dozvěděl na dovolené. Nikdo z dopravního podniku se mu podle jeho slov zatím neozval. Sám připustil, že s iráckými představiteli zatím žádnou smlouvu nepodepsal, byť je s nimi v kontaktu již několik let. „Vyjednávání bylo založené na vzájemné důvěře,“ popsal.

Minulý týden hovořil mimo jiné o projektu sítě tramvajových linek v Basře, druhém největším městě Iráku. Pražská strojírna se měla podílet také na přípravě výstavby trati v Nadžafu, kde šlo mimo jiné o spojení mezi letištěm a centrem města.

Faktem je, že se Říha minulý týden sešel s místopředsedou tamní Sněmovny reprezentantů Humamem Hamoudim. V kontaktu byl také s iráckým velvyslancem Walidem Hamedem Shiltaghem, který vinořský podnik osobně navštívil. Ten v prohlášení pro Lidovky.cz Walid řekl, že právě takový subjekt jako Pražská strojírna, i další podobné české firmy, mohou hodně pomoci při obnově a rozšíření dopravní infrastruktury v Iráku.

„Po návštěvě závodu společnosti jsme vyjádřili zájem o její znalosti a dovednosti a budeme podporovat její aktivity v Iráku a další iniciativy jejího generálního ředitele a celého vedení směrem ke spolupráci na iráckých projektech,“ řekl Shiltagh a zmínil mimo jiné tramvajové plány v Basře, Nadžafu či Kúfě.

O konkrétních smlouvách s Pražskou strojírnou však nemluvil. Zda budou rozhovory s Iráčany pokračovat, zatím není jasné.

Dočasným předsedou představenstva Pražské strojírny se stal Jan Blecha, který je zároveň investičním ředitelem dopravního podniku. Podle všeho však strojírnu jako ředitel nepovede, pro tuto funkci bude podnik hledat jiného manažera.

Plán zamýšlených linek MHD v irácké Basře.

Plán zamýšlených linek MHD v irácké Basře.

  • 2Diskuse


Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.