25. dubna 2015 9:30 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Sen o expresu do Mnichova se rozplývá. Spojení na západ je tristní

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse
Spirit of Brno – první elektrická lokomotiva Taurus od Siemensu ve firemním... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Spirit of Brno – první elektrická lokomotiva Taurus od Siemensu ve firemním... | foto: MAFRA - Anna Vavríková

PRAHA/MNICHOV Bavorsko žádá od Evropské unie peníze na modernizaci železniční tratě na východ. S Českem se ale neshodlo, která trasa by měla dostat přednost.

Čtyři různé lokomotivy, dvakrát změna směru jízdy, šest hodin na cestě a závratná průměrná rychlost 75 kilometrů v hodině. Zatímco hranice díky Schengenu padly a české silnice se propojily s těmi německými, kvalita železničního spojení na trase Praha–Mnichov zůstává čtvrt století po pádu železné opony tristní.

O ambiciózní plány přitom není nouze. Před pěti lety sliboval tehdejší ministr dopravy Vít Bárta, že rychlík z Prahy do Mnichova dorazí po zčásti nové vysokorychlostní dráze za neuvěřitelné 3 hodiny a 9 minut a trumfne tak i jízdu autem.

ČTĚTE TAKÉ:

Superexpres do Mnichova měl podle Bárty vyjet v roce 2017. Jenže za dva roky budeme mít místo kvalitní rychlodráhy možná jen jistotu, že železniční spojení Praha–Mnichov zůstane spojené s romantickou jednokolejkou a přepřaháním elektrických a dieselových lokomotiv.

Na první pohled vypadají plány logicky. Trať Praha–Mnichov, která vede přes Domažlice, Furth im Wald, Schwandorf a Řezno, se má po letech slibů dočkat výrazné vzpruhy. Nedávno se na tom shodli ministr dopravy Dan Ťok a jeho bavorský kolega Joachim Herrmann. 

„Studie proveditelnosti by měly být hotové v roce 2017. Ministr Ťok počítá s tím, že by se v roce 2020 mohlo stavět. To je ambiciózní, ale podle mě správný cíl,“ řekl Herrmann LN s tím, že bavorský parlament na přípravy uvolnil 6 milionů eur.

Dálnici vlak netrumfne

Herrmann počítá s tím, že za deset let by se cesta do metropole pod Alpami zkrátila na čtyři a čtvrt hodiny. Cestu po dálnici to sice netrumfne, ale kvalita a komfort by to měly vynahradit. Navíc by měl nový expres do Mnichova obsluhovat i tamní letiště, a díky propojení se srdcem Evropy nalákat aerolinkám další klienty.

Mnichov doufá, že na kvalitní spojení s Prahou dostane peníze od Bruselu. Nejen na přípravné studie, ale i na samotnou modernizaci. „Ohlásili jsme ten projekt v Evropské komisi. Jsem přesvědčen, že náš plán Evropská unie podpoří, protože je v tom jasný přínos,“ dodal Herrmann.

Peníze by měly jít z balíku více než 26 miliard eur na železniční projekty, které chce Brusel do roku 2020 utratit za moderní dopravu po kolejích. EU je přitom připravena hradit až 40 procent všech nákladů.

Až potud by mohlo jít o vzorný příklad česko-německé spolupráce. Projekt expresu do Mnichova není ale jedinou železniční spojnicí s Českem, kterou by rádo Německo nechalo zaplatit z unijních peněz.

Jižní spojka má silnou konkurenci v podobě severní varianty. Mnichov do Bruselu poslal také plány na elektrifikaci trati Marktredwitz–Schirnding, která by vytvořila expresní spojení mezi Prahou a Norimberkem.

Mimochodem trati, kde přímé vlaky přestaly v roce 2012 jezdit, ačkoliv se uvažovalo, že by sem zajížděla česká pendolina.

Dnes podobně jako na trase do Mnichova Deutsche Bahn raději tuto linku obsluhuje svými autobusy. Cestu do bavorské metropole zvládají o hodinu a čtvrt rychleji než vlak.

Na sever, nebo na jih?

Jakkoliv se Bavorsko chystaným expresem Praha–Mnichov chlubí, naráží ve svých kompetencích na spolkovou vládu. Podporu z EU vyjednává Berlín – a ten má dosud jiné představy. V oficiálních podkladech spolkového ministerstva dopravy má stále zelenou severní větev do Norimberka. Jako s prioritní osou s ní počítá střednědobý plán německých dopravních tepen, který byl vypracován v roce 2003.

Letos by sice měl být revidován, Bavorsko ale přiznává, že modernizace trati do Mnichova není snadno obhajitelná. „Je zapotřebí provést nové ekonomické vyhodnocení. Předchozí šetření nezjistila hospodárnost tohoto projektu,“ stojí v hodnocení jižní větve, které Herrmannův úřad poslal spolkové vládě.

České ministerstvo dopravy o severní trase nechce ani slyšet, byť je konkurenční větev přes Cheb na rozdíl od kolejí do Furth im Wald již pod elektřinou. „Jižní alternativa spojení Praha–Mnichov přes Domažlice a Schwandorf je pro nás prioritou,“ prohlásil Ťok.

Neznamená to však, že by česká strana počítala s podstatným zrychlením a vylepšením železničního spojení s jihem Bavorska. Správa železniční dopravní cesty plánuje, že úsek z Domažlic na hranici elektrifikuje. Ovšem zároveň ponechá jen jako jednokolejku. „Díky elektrifikaci bude trať zajímavější pro nákladní dopravu. 

Je to ale asi totéž, jako kdyby stát investoval do tranzistoráku místo moderního digitálního přijímače. Pořád tím získáme komfort na úrovni poloviny 80 .let minulého století,“ říká Petr Šlegr, ředitel Centra pro efektivní dopravu, které navrhuje postavit do Mnichova několik zbrusu nových úseků vysokorychlostních kolejí.

Hraje se přitom o čas. Jak severní, tak jižní větev traťového propojení Bavorska a Česka je zařazena do evropské železniční sítě TEN-T. EU bude o projektech rozhodovat již letos v létě. A pokud Mnichov do té doby neprolobbuje jižní spojku do Česka, hrozí, že Brusel vybere variantu, která má jistou podporu spolkové vlády. A tou je stále expres do Norimberka.

Blahoslav Hruška
  • 4Diskuse




Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!