22. července 2018 18:00 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Šetřiví a opatrní Češi si oblíbili ruční myčky aut. Rostou jako houby po dešti

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse
Skoro každá druhá myčka v Česku je samoobslužná. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Skoro každá druhá myčka v Česku je samoobslužná. | foto: Jiří Kaloč, Lidové noviny

PRAHA Automatickou myčkou projede každý osobní vůz v průměru 3,5krát za rok. Roste ale zájem o ty samoobslužné. Moci si vlastnoručně umýt vůz ve speciálních boxech, často někde na parkovištích u obchodních řetězců, se v Česku stává stále žádanější službou.

Češi zčásti opustili pohodlí automatického mytí vozů a po letech se vrátili k vlastní ruční práci. Samoobslužné mytí je levnější – tedy alespoň jeden základní cyklus – a leckdo věří víc vlastní pečlivosti než dokonalosti velkých strojů. Evidentně se tak k mycím boxům vrhli i ti, kdo dosud své motorové miláčky oplachovali doma na dvorku.

Počet myček, zejména těch samoobslužných, tak u nás v poslední době rychle roste. Aktuálně po Česku podle odhadu dodavatelů funguje zhruba tři tisíce všech druhů mycích zařízení. V minulosti výrazně převládaly ty klasické portálové coby součást čerpacích stanic nebo servisů, v poslední době roste počet myček samoobslužných. Z celkového počtu už tvoří asi polovinu.

Podle nezávislého poradce v oboru čerpacích stanic Tomáše Mikšovského mají ovšem svá rizika. Například pro stát – kvůli možnému krácení daní (u většiny se platí v automatech hotově mincemi) – nebo pro ekologii: někteří provozovatelé nemají důsledně vyřešeno čištění odpadních vod.

Myjeme si sami

Z pohledu řidičů však klady jednoznačně převládají. „Fungují jako automat, lidé si je oblíbili, protože tam umyjete prakticky cokoliv,“ popisuje Mikšovský.

A tomu odpovídá i rostoucí zájem investorů. Pořízení samostatných a samoobslužných mycích boxů je totiž výrazně levnější než stavění klasických myček coby součástí čerpacích stanic či autoservisů. Zařízení jsou také méně náročná na údržbu.

„Loni jsme zaznamenali nárůst tržeb zhruba o 25 procent, letošek roste ještě rychlejším tempem,“ potvrzuje trend Stanislav Trněný, výkonný ředitel společnosti Šebesta, která se zabývá výrobou a dodávkami myček, zejména těch samoobslužných. A to pro domácí i zahraniční zákazníky.

V Německu myjí auta častěji

Na internetu se množí reklamy nabízející výhodnou investici, výdělek 24 hodin denně, nízké provozní náklady (pouze 25 procent) a návratnost do pěti let. Zájemci o výstavbu se jen hrnou.

K dodavatelům patří zejména obchodní firmy, které dodávají především portálové myčky a také ty ruční od zahraničních výrobců nebo svých mateřských koncernů. K největším na trhu patří u nás společnosti, jako je světový lídr WashTec nebo německý Christ, americký Istobal, dále Automax či italský Italmec. Boxy na ruční (bezdotykové) mytí k nám dodává také německý gigant Ehrle a vyrábějí je i české firmy, například již zmíněná společnost Šebesta.

Jednatel největšího dodavatele, firmy WashTec, Lubomír Molnár mladší soudí, že vzhledem ke stále rostoucímu počtu vozů je u nás čím dál větší prostor i pro nová mycí centra. „Určitě v Česku lidé umývají průměrně méně než v sousedním Německu. Průměr na jedno vozidlo je 3,5 umytí za rok v mechanické mycí lince. Tento stav se však výrazně mění právě se zákazníky, kteří našli oblibu v mytí v boxech ručního mytí,“ připomíná Molnár.

Na vzestupu jsou i tradiční myčky

Myčky – alespoň podle tvrzení dodavatelů a provozovatelů – přibývají i na čerpacích stanicích a petrolejáři horečně modernizují a vylepšují také ty stávající.

Například jednička na trhu Benzina provozuje myčku na 141 ze svých 404 stanic. Navíc nedávno přišla s projektem, který umožňuje řidiči využít myčku bez nutnosti návštěvy kasy příslušné pumpy – pomocí speciální aplikace v mobilu. Ta řidiči po on-line zaplacení sama otevře dveře a roztočí kartáče. Benzina loni postavila jednu novou myčku a zrekonstruovala jich 23, letos projde modernizací dalších 24.

Nové myčky ale zprovoznily i další sítě pump včetně ryze české Robin Oil či maďarské společnosti MOL, jež má klasickou myčku u 73 z celkových 191 stanic au 34 má boxy na ruční mytí. „Zákazníci vzhledem ke své rostoucí ekonomické úrovni vyhledávají kvalitní služby, které nové stroje nabízejí. Zájem se po rekonstrukci zvedá zhruba o čtvrtinu,“ uvedl Tomáš Pavlík z MOL Česko.

  • 4Diskuse




Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!