Kontroly České obchodní inspekce (ČOI) potvrdily, že přes 80 procent e-shopů zřejmě těží z anonymity internetového prostředí a dopouští se někdy menších, jindy větších podvodů. Inspektoři zkontrolovali 567 internetových obchodů, porušení jedné či více povinností zjistili ve 460 případech.
Kontroly e-shopůMonitorování vývoje elektronického obchodování prostřednictvím internetu a jeho následné kontroly probíhají celoročně. Jejich cílem je eliminovat nežádoucí jednání obchodníků, kteří jím poškozují práva a zájmy spotřebitelů. Poslední kontrolní akce e-shopů proběhla v období od 1. 1. do 30. 6. 2012, kdy inspekce provedla celkem 567 kontrol zaměřených na nabídku a prodej zboží a služeb na internetu. |
Inspektoři se zaměřovali především na plnění povinností, které prodávajícím ukládá zákon o ochraně spotřebitele.
Za zjištěná porušení zákona udělila inspekce v prvním pololetí 408 pokut v celkové hodnotě 1,3 milionu korun. Další případy jsou dosud v šetření nebo uložené pokuty ještě nenabyly právní moci. Podívejte se na přehled e-shopů, které dostaly pokutu vyšší než 20 tisíc korun, a některé i opakovaně.
E-shopy, které dostaly pokutu vyšší než 20 tisíc korun:
Opakovaná zjištění různých porušení s pokutami do 20 tisíc Kč:
Zdroj: ČOI |
Nejvíce pochybení odhalila inspekce v Královéhradeckém a Pardubickém kraji, kde byla pochybení nalezena u 97,7 % případů. Nejlépe z kontrol naopak vyšel Plzeňský a Karlovarský kraj, nesplněné povinnosti tu inspektoři zjistili v 56,3 % případů.
Inspektorát | počet kontrol | se zjištěním | zjištění v % |
---|---|---|---|
Středočeský a Praha | 100 | 79 | 79 % |
Jihočeský a Vysočina | 69 | 56 | 81,2 % |
Plzeňský a Karlovarský | 64 | 36 | 56,3 % |
Ústecký a Liberecký | 40 | 33 | 82,5 % |
Královéhradecký a Pardubický | 43 | 42 | 97,7 % |
Jihomoravský a Zlínský | 134 | 108 | 80,6 % |
Moravskoslezský a Olomoucký | 117 | 106 | 90,6 % |
Celkem | 567 | 460 | 81,1 % |
Zdroj: ČOI
Klamavé údaje a nedodržení podmínek reklamace
V polovině zjištěných pochybení použili prodávající nekalé klamavé obchodní praktiky. Ve většině případů neposkytli zákonem stanovené informace nebo poskytovali neúplné či zavádějící údaje. Druhým nejvíce porušovaným ustanovením zákona o ochraně spotřebitele byla povinnost prodávajícího řádně informovat spotřebitele o podmínkách reklamace. Dalším často zjišťovaným nedostatkem při obchodování na internetu bylo porušování povinností při přijetí a vyřízení reklamace, včetně nerespektování lhůty k jejímu vyřízení.
Před nákupem si serióznost e-shopu ověřte, varuje ČOIČeská obchodní inspekce doporučuje spotřebitelům, aby před nákupem v e-shopu ověřovali jeho serióznost a pravdivost informací o samotném prodejci, aby neposkytovali při uzavírání kupní smlouvy citlivé informace o svých poměrech ani nedávali přístup ke svým kreditním kartám. Informace o nákupech v e-shopech se sídlem mimo české území a jejich rizicích najdou na webových stránkách Evropského spotřebitelského centra http://www.evropskyspotrebitel.cz/. |
"Vysoké procento zjištěných porušení právních předpisů není objektivním měřítkem stavu elektronického obchodování v České republice, ale výsledkem pravidelného monitoringu nabídky zboží a služeb na internetu, který provádějí jednotlivé inspektoráty a skutečnosti, že kontroly jsou prováděny cíleně v rizikových obchodech, u kterých lze předpokládat, že při své činnosti nedodržují obecně závazné právní předpisy," upozorňuje Jana Jelínková z ČOI. Inspekci pomáhají v dozoru nad trhem i různé podněty a dotazy od spotřebitelů.