Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Silničáři jednají s protestujícími: tunel v Brně chtějí obě skupiny

Ekonomika

  17:35
BRNO - Ředitelství silnic a dálnic směřuje k dohodě se sdružením, jehož žaloba zablokovala téměř dokončenou stavbu za bezmála deset miliard korun - Královopolský tunel na Velkém městském okruhu v Brně. Shodu potvrdili LN zástupci obou stran.

Královopolské tunely v Brně foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny

"Nevím, zda dohoda je přesný popis toho, k čemu jsme dospěli, ale posun je to určitě," sdělil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jiří Švorc. Podle něj se snažil občanskému sdružení VMO vysvětlit situaci, jejíž stavební povolení zrušil pražský městský soud tři roky po zahájení stavby. Ražba tunelů je nyní dokončená, zbývá je upravit uvnitř a propojit se silnicemi - zrušení stavebního povolení znamená náklady 58 milionů korun měsíčně za každý měsíc, kdy bude stavba zakonzervovaná.

Královopolské tunely v Žabovřeskách


"Dohodli jsme se, že se dohodneme," prohlásil předseda občanského sdružení VMO Karel Štěpaník, který zastupuje protestující. Těm vadí zejména hluk ze stavby a dopravy u horního ústí tunelů u křižovatky s Hradeckou ulicí. "I naším zájmem je, aby se vše dostavělo co nejrychleji," prohlásil Štěpaník.

Královopolské tunely v Žabovřeskách


Švorc LN potvrdil, že nedošlo k dohodě o žádným právních krocích. "Teď musí ministerstvo dopravy, tak jak rozhodl soud, znovu rozhodnout o odvolání proti stavebnímu povolení," dodal. Se sdružením se ale dohodli na některých myšlenkách. "Prověříme například vedení dopravy směrem na Svitavy přednostně tak, aby motoristé využili tunel a v křižovatce tak zbytečně neměnili směr," dodal. Podle Štěpaníka by nyní do tunelu směřovala třetina ze zhruba 30 tisíc aut denně, úprava by tento počet zvýšila. Tím by klesla hluková zátěž a nebyla by třeba další rozsáhlá protihluková opatření.

Královopolský tunel

Královopolský tunel (někdy nesprávně označovaný podle Dobrovského ulice, pod níž vede) jsou dvě tunelové roury dlouhé asi 1,25 kilometru. Mají uzavřít dvě samostatné části Velkého městského okruhu na severu Brna. Původně jej provázely obavy o možné propady na povrchu, nakonec se protesty soustředí na horní křižovatku. Přípravy stavby trvaly několik let, průzkumné štoly za stovky milionů korun vznikly už v 90. letech.


Optimistické odhady Ředitelství silnic a dálnic mluví o tom, že by ministerstvo dopravy mohlo vydat nové povolení od března. I to ale proti plánu dokončit tunely v listopadu zpozdí stavbu nejméně o pět měsíců. Pesimistické neoficiální odhady hovoří o ještě delším čase. Stavba je dokončena zhruba z 80 procent. Kvůli objížďkám jsou v katastrofálním stavu další silnice vybudované jako provizorní objížďky. Zpoždění výstavby tunelů navíc oddaluje i další nutné plánované rekonstrukce brněnských komunikací, jako například Minské ulice. Ta se už několik let nachází v havarijním stavu.
Sdružení VMO, které se na soud obrátilo kvůli tomu, že podle jeho členů nebyla zajištěna dostatečná ochrana před hlukem, si ale stojí za svým. "ŘSD porušilo zákon a pak také zdržovalo soudní jednání," uvádí předseda VMO Karel Štěpaník.

Královopolské tunely v Žabovřeskách


Pražský městský soud rozhodl, že stavba Královopolských tunelů nemá právoplatné stavební povolení po třech letech kdy platilo. Nyní mohou silničáři jen předcházet škodám a zajišťovat menší stavby, na něž povolení mají. Ministerstvo dopravy musí znovu posuzovat námitky spojené s hlukem v okolí křižovatky.

Čtěte také