Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Kde regál ‚chodí‘ za člověkem. Navštívili jsme robotizované centrum Amazonu

Ekonomika

  5:00
ŠTĚTÍN - Tři roboty na jednoho zaměstnance. Logistické centrum online obchodu Amazon v polském Štětíně patří k nejmodernějším skladům na světě. Místo toho, aby v halách pobíhali lidé, hrají tu prim právě roboty podobné automatickým vysavačům. LN měly možnost rozsáhlý areál navštívit.

V logistickém centru Amazonu ve Štětíně to vypadá trochu jako ve sci-fi filmu. foto: Amazon

Na parkovišti logistického centra Amazonu v polském Štětíně překvapí nezvykle spořádaně odstavená auta – všechna zadní částí k sobě. „Důvodem je snazší výjezd vozů tak, aby nedocházelo k nehodám při couvání,“ vysvětluje hned zkraje mluvčí české divize Amazonu Ctibor Jappel.

Důraz, který firma klade na bezpečnost, se potvrzuje vzápětí. U prvních schodů polská mluvčí Amazonu Marta Rzetelská návštěvníky upozorňuje, aby se drželi zábradlí. „Snažíme se, aby všichni dodržovali pravidla, která zabrání jakémukoliv úrazu. Výjimkou nebudete ani vy,“ říká s úsměvem.

U této linky zaměstnanci Amazonu vybalují dodané zboží a posílají ho v...
Podle barvy přepravky se rozlišuje další cesta zboží. Některé položky mohou být...

Pro ty, kterým by vadilo neustále sahat na zábradlí kvůli hygieně, je na patře připravený antibakteriální gel. Myslí tu prakticky na všechno. Na pracovišti se nacházejí také automaty, kde si mohou zaměstnanci vzít pracovní pomůcky – vesty či rukavičky všech velikostí.

Přímá linka na šéfy

Po cestě pak narážíme na telefonní budku. „Může ji využít kdokoliv k tomu, aby se spojil s vedením a vyřešil jakýkoliv problém,“ přibližuje její účel Rzetelská.

Pro všechny zaměstnance jsou kdykoli k dipozici pomůcky jako rukavice, bezpečnostní nože nebo reflexní vesty.

Na mobilním terminálu, s nímž zaměstnanci načítají čárové kódy, se jednou za čas spustí anketa, která má za cíl zjistit jejich názor na pracovní podmínky. Na displeji se tak objeví například dotaz „Máte všechno potřebné k práci?“ nebo i odlehčené otázky jako „Co byste si dali k jídlu na firemním pikniku?“

Pozornosti návštěvníků pak neuniknou pravidelně rozmístěná červená tlačítka. Jejich stisknutím může kdokoliv zastavit veškeré stroje.

Do logistického centra ve Štětíně se dovážejí drobnější věci – hračky, menší elektronika, knížky a další produkty, které se vejdou do unifikované přepravky. Větší zboží má na starost sklad ve Vratislavi – odtamtud putují k zákazníkům například posilovací stroje a další velké výrobky.

Pracovník na příjmu zboží vybalí, nakóduje a pošle na pás, tím se produkt zaeviduje i virtuálně v databázi. Následně dojede k dalšímu pracovišti, kde ho druhý zaměstnanec vloží do regálu. Pásy, na kterých rychle proudí balíky, jsou ostatně téměř všude.

Zaměstnanci Amazonu ve Štětíně mají výhodu, že během směny nenachodí tolik kilometrů jako v ostatních, „běžných“ skladech. Místo toho, aby po hale jezdili nebo pobíhali pracovníci, za nimi „chodí“ samotné regály. Dohromady je jich 22 tisíc, všechny ve žluté barvě.

Roboty se podobají autonomním vysavačům Roomba. Akorát že stroje ve Štětíně váží 150 kilogramů a unesou náklad až 340 kg. Nenaložené mohou jezdit rychlostí až 50 kilometrů v hodině. A oproti vysavačům jsou násobně chytřejší.

Amazon provozuje roboty od roku 2012, v roce 2015 jimi vybavil první logistické centrum v Evropě –v polské Vratislavi.

Ve Štětíně mají roboty stále pod kontrolou, neměla by tak hrozit žádná vzpoura strojů. „Robot neodveze regál do té doby, dokud zaměstnanec nepotvrdí dokončení úkonu,“ říká Michal Jankowiak, technický ředitel logistického centra.

Roboty navíc pravidelně přijedou samy na servisní prohlídku. Nemělo by se tak stát, že by po skladu jezdil neudržovaný stroj.

„Všechny jsou řízeny pomocí algoritmu. Ten při příjmu určí, kde má být produkt umístěn. Při vychystávání zboží naopak zase pošle robota pro konkrétní regál. Robot je připojený přes wifi a posílá nám zprávu, kde se zrovna nachází. To vidíme v online mapě,“ popisuje Jankowiak logistiku a ukazuje nám tablet s mapkou všech robotů a regálů.

Já, robot v Amazonu

Software na tabletu si jako jediný nemůžeme vyfotit. Amazon si technologické řešení map a vizualizací chrání a nerad by dal návod konkurenci.

Každý robot má dvě kamery, jedna čte QR kódy ze země a druhá kód umístěný zespodu regálu. Díky prvně jmenovaným nedochází k zácpám a nehodám. Čárové kódy jsou pro robota jakýmsi záchytným bodem. Přejíždí přes ně a s jejich pomocí se naviguje do cíle. Celkem jich je ve Štětíně 70 tisíc.

Robotí zoo

Podlahu logistického centra představuje speciální hlazený beton, aby mohly stroje bez problému jezdit sem a tam. Robot se pohybuje pouze po dvou osách, diagonálně jezdit nemůže. Pokud se na trase objeví překážka, algoritmus určí náhradní trasu. V případě, že nemá jak dojet do cíle, zastaví se.

Robotů v areálu pracuje více než 3 000. Naložení se mohou pohybovat rychlostí až 6 km/h a unesou 340 kilogramů.

Roboty jsou umístěny v klecích a nemají se jak dostat k lidem. Areál tak působí dojmem „robotí zoo“. V momentě, kdy nastane porucha, mohou do klece vstoupit i zaměstnanci.

Roboty poznají člověka podle elektronické čtečky, kterou mají inženýři u sebe, nebo díky speciální vestě. Té tady říkají Serverus. „Vesta vysílá signál robotům, kde se zrovna nacházíte. Deset metrů před vámi začne zpomalovat, tři metry před člověkem se úplně zastaví,“ dodává technický ředitel Jankowiak.

Robotizace nepomáhá zaměstnancům pouze u příjmu zboží, ale taky při vyřizování objednávky. Takzvaní pickeři, kteří chystají zásilky, stojí u svých stanovišť a regály se zbožím jezdí k nim. Pomocí přístroje načtou nejdříve čárový kód jednotlivé police a následně kód výrobku. Pokud jde o správný produkt, pracovník ho vloží do přepravky. Takhle pokračuje až do finalizace objednávky.

Díky robotům mohou ve Štětíně efektivněji využívat prostory. Stroje nepotřebují tak velké uličky mezi regály jako lidé, zboží může proto být uložené těsně vedle sebe. „Máme tady 9,7 milionu výrobků. Celkem se sem vejde přes 18 milionů kusů zboží. Přes 50 procent kapacity skladu je tedy naplněno,“ říká Jankowiak.

Regály přivážejí k zaměstnancům roboti. Systém se postupně sám zlepšuje a učí - tak, aby nejžádanější zboží bylo připraveno co nejblíže k expedici a mohlo být rychle odesláno.

Zda evropskému zákazníkovi přijde zboží z Polska, nebo z českého logistického centra v Dobrovízi, rozhoduje několik faktorů. Tím hlavním je rychlost dodání. „Každé z našich logistických center doručuje zboží do velké vzdálenosti – konkrétní centrum se zvolí podle toho, s jakou kvalitou a rychlostí dokáže doručit zásilku. Někdy se také může stát, že pokud si zákazník objedná více položek, nacházejí se každá v jiném centru. V tom případě zásilku nejprve zkompletujeme na jednom místě a teprve poté ji odešleme,“ shrnuje mluvčí Jappel.

Půl milionu zásilek denně

Zboží ze Štětína putuje i mimo kontinentální Evropu. Z Polska zásilky míří například do Skotska, Walesu a dalších zemí. Amazon má po světě více než 175 logistických center. Robotické jednotky firma poprvé zavedla v roce 2012, nyní má ve skladech dohromady přes 100 tisíc robotů. V Evropě Amazon disponuje jedenácti robotizovanými centry.

„První robotizovaný sklad v Evropě jsme otevřeli v roce 2015 v polské Vratislavi. Další dva následovaly v Doncasteru a Dunstablu (Velká Británie). Potom přišly na řadu Barcelona a Manchester. V roce 2017 jsme v Evropě otevřeli šest robotizovaných center: Warrington a Tilbury v Británii, Winsen v Německu, další v Barceloně, u Říma a tady ve Štětíně,“ vyjmenovává mluvčí.

Pokud člověk nedodrží bezpečnou vzdálenost od dopravníku, tak se robot zastaví. Pokračuje až po opětovném spuštění povolanou osobou.

Štětínský areál o rozloze 160 tisíc m2 patří k nejmodernějším skladům Amazonu ve světě. Denně tu tisícovka zaměstnanců odbaví za pomoci trojnásobného množství robotů průměrně 400 tisíc zásilek, ve špičce před Vánoci se počet zvýší o padesát procent.