Pouhý den poté, tedy v pátek, poslala Škoda drahám ještě jeden dopis, v němž je zve k jednacímu stolu a v případě dohody „nabízí výrazné finanční ústupky“. Konkrétní částka, kterou by byla firma ochotná slevit, ale v druhém dopise není.
ŠKODA PÍŠE ČD„Tímto Vaši společnost vyzýváme k zaplacení částky 760.327.256 Kč s DPH (628.369.633 Kč bez DPH) z důvodu tzv. inflačního navýšení kupní ceny ve smyslu čl. IV odst. 2 Kupní smlouvy a jejího dodatku č. 7, uzavřeného nahrazením projevu vůle Vaší společnosti výrokem č. XII Rozhodčího nálezu. Inflační navýšení kupní ceny je vázáno na předání poslední z dvaceti Lokomotiv a na předání Ekvivalentů Průkazů způsobilosti. Vzhledem k tomu, že k obojímu již došlo, což potvrzuje i Rozhodčí nález, vyzýváme Vaši společnost k zaplacení předmětné částky do třiceti dnů od právní moci Rozhodčího nálezu, jímž byl uzavřen předmětný smluvní dodatek. Jinak společnosti ŠT nezbude než se domáhat zaplacení předmětné částky či náhrady škody způsobené nezaplacením předmětné částky.“ Citováno z dopisu generálního ředitele Škody Transportation Tomáše Ignačáka z 26. 11. 2015. |
„První z dopisů jsme poslali proto, že musíme postupovat s péčí řádného hospodáře. Nicméně se pořád chceme s Českými drahami dohodnout,“ uvádí mluvčí Škody Lubomíra Černá důvod, proč dopravce oslovila nadvakrát - nejprve s ultimátem a následně s nabídkou k jednání.
České dráhy už plzeňské strojírně poslaly doplatek kupní ceny ve výši 468 milionů. Další více než tři čtvrtě miliardy tvoří takzvané inflační navýšení kupní ceny za lokomotivy. Vyplývá to z rozhodčího nálezu ze dne 12. listopadu, který o 760 milionů de facto navýšil smlouvu.
Nyní si Škoda Transportation začala tyto peníze oficiálně nárokovat. Dopis datovaný čtvrtkem 26. listopadu mají Lidovky.cz k dispozici. Dopravce má zaplatit do třiceti dnů od nabytí právní moci rozhodčího nálezu. Přijetí obou dopisů potvrdily i České dráhy.
„Dopis, ve kterém nás Škoda Transportation vyzývá k zaplacení 760 milionů korun, tedy inflačního navýšení kupní ceny, jsme obdrželi. V tuto chvíli probíhá právní analýza a o dalším postupu bude v nejbližších dnech jednat představenstvo společnosti,“ říká mluvčí drah Radek Joklík.
V arbitráži šlo o spor týkající se pět let zpožděné dodávky lokomotiv řady 380, v němž obě strany požadovaly miliardové částky. Škoda chtěla zaplatit 1,425 miliardy, České dráhy zase 940 milionů. Velmi zjednodušeně: Výrobce žádal dlužné peníze, dopravce odvetou penále za zpoždění.
Minimálně jednou se strany blížily mimosoudní dohodě, ta ale na základě rozhodnutí dozorčí rady ČD padla.
Minulý týden ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) zdůraznil, že představenstvo státního dopravce zatím rozhodlo pouze o tom, že Škodě pošle doplatek smluvní ceny 468 milionů. Zbytek nároků odmítl.
Nyní svůj postoj potvrdil: podle Ťoka nemá Škoda Transportation na takovou žádost nárok.
Dráhy 'neposlechly' Ťoka a zaplatí Škodě za arbitráž. Bojí se exekuce |
„Můj názor je, že České dráhy ty peníze zaplatit nesmí, protože by mohlo jít o nedovolenou veřejnou podporu,“ řekl Ťok pro Lidovky.cz s tím, že spolu s právníky uvažuje o stížnosti k Evropské komisi, aby zakázala plnění rozhodčího nálezu. Zdůraznil, že podle něj ve smlouvě nebyla inflační doložka.
„České dráhy nebudou plnit přání Škody Transportation. Na základě tohoto nemůže dát firma ani žádnou exekuci,“ míní ministr Ťok.
Škoda Transportation tvrdí, že dodávku zpozdila zejména změna norem v roce 2008, která ji donutila výrazně pozměnit vývoj lokomotivy. České dráhy v roce 2011 nezaplatily splátku 208 milionů, které si nechaly jako jakousi rezervu pro případ, že by jim Škoda nezaplatila penále za prodlení.
Mimo jiné v důsledku tohoto kroku plzeňská strojírna České dráhy zažalovala. Po třech letech trvání sporu u Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR firma uspěla.
MILIARDOVÝ SPOR
|