Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Škoda si uřízla ostudu, při testech se pokaždé vyzula z pneumatiky

Ekonomika

  10:45
PRAHA - Škoda Superb Combi neprošla jednou ze základních zkoušek, když se jí v zatáčce při takzvaném losím testu vyzula pneumatika z předního ráfku. Mladoboleslavská automobilka proto na základě zkoušek švédského automagazínu Teknikens Värld musela změnit tlaky huštění pneumatik.

Škoda Superb Combi foto: Škoda AutoReprofoto

Co je losí test?

Losí test vymysleli ve Švédsku. V roce 1997 novinář Robert Collin z automagazínu Teknikens Värld převrátil ve vyhýbacím testu na střechu tehdy nový Mercedes třídy A. Automobilka proto musela svolat 130 tisíc aut do servisu, náprava spočívala právě v instalaci stabilizačního systému ESP, dnes běžné výbavy většiny aut prodávaných v Evropě. Stojí za zmínku, že jednoduchý a vysmívaný trabant prošel testem bez problémů. Když pak Collin vysvětloval proč test prováděl, dával za příklad situaci, kdy se na silnici objeví los. Vyhýbacímu manévru se od té doby říká "losí test".

Informoval o tom server iDnes.

Aby se pneumatika vysvlékla z ráfku při objíždění losa, se podle Teknikens Värld nikdy nestalo. Superb Combi 2,0 TDI na osmnáctipalcových litých kolech najel do dráhy vytyčené kužely sedmdesátikilometrovou rychlostí. Pneumatika ale vlivem velké síly působící na bočnici pneumatiky přední nápravy v druhé fázi testu, vyskočila z patky ráfku a vysvlékla se. Teknikens Värld provedl test s tímto kombíkem pětkrát a pneumatika se vysvlékla pokaždé.

Test nebyl korektní

Podle vyjádření Škodovky ovšem k tomuto problému došlo, protože švédští testeři automobil přetížili. "Zjistili jsme, že to byl test s plně naloženým modelem superb kombi s 18palcovými litými koly, který však byl během testu výrazně přetížen. A sice o 103 kg," řekl serveru iDnes mluvčí mladoboleslavské automobilky Evžen Krauskopf. "Při dodržení maximální celkové hmotnosti a správného tlaku v pneumatikách je vznik popsaného jevu zcela vyloučen," dodal.

Automobilka si ovšem za překročení povolené hmotnosti nákladu může částečně sama. Její švédští technici totiž pro test uvedli špatné údaje, ze kterých pak testeři vycházeli.

V návaznosti na problémy, které se při testu objevily, pak Škoda auto vydala i nové doporučení, jak pneumatiky Superbu hustit. Pro kombík s dvoulitrovým turbodieselem na osmnáctipalcových ráfcích nově doporučuje přední kola foukat na 2,7 baru a zadní na 3,2 baru. Znamená to tedy zvýšení tlaku v předních kolech o 0,3 a vzadu o 0,2 baru.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!