Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Škodě Auto loni klesl zisk o 70 procent. Drželo ji Německo a Čína

Ekonomika

  12:23
Mladoboleslavské automobilce Škoda Auto loni klesl čistý zisk o 68 procent na 3,46 miliardy korun. Tržby firmy se propadly o 6,2 procenta na 187,8 miliardy Kč. Dodávky zákazníkům mírně vzrostly o 1,4 procenta na rekordních 684.200 vozů. Letos by Škoda mohla dosáhnout dalšího prodejního rekordu, řekl předseda představenstva Reinhard Jung.

Nová Fabia Scout. Škodovka ji představila na autosalonu v Ženevě. foto: ČTK

Na růstu se výrazně podílely dodávky v Číně, kde automobilka více než zdvojnásobila odbyt na 122.556 vozů. Škoda zároveň zaznamenala prodejní rekord na německém trhu, kde díky šrotovnému zvýšila prodej o 44 procent na 162.328 aut.

Čtěte více

Na středoevropském trhu ale zaznamenala Škoda pokles o 8,5 procenta na 119.923 aut a ve východní Evropě se odbyt propadl o polovinu na 60.464 aut.

Může za to koruna
"Nepříznivé podmínky na automobilových trzích, zvýšený konkurenční a cenový tlak zejména ve východní Evropě a pokles pro nás relevantních celkových trhů měly značný vliv na hospodářský výsledek. Zátěží pro nás byla také vysoká volatilita české koruny," řekl člen představenstva za oblast ekonomie Holger Kintscher. Podle něj se však Škodovce podařilo zachovat výraznou ziskovost díky důsledné nákladové kázni a úspornému programu Scout.

Nejprodávanějším modelem byla Octavia s růstem o 2,4 procenta na 273.590 vozů, menší verze Fabia zvýšila odbyt o sedm procent na 264.173 aut. Nová generace vlajkové lodi Superb zvýšila prodej o 74 procent na 44.548 aut, naopak Roomster zaznamenal pokles o 18 procent. Loni představený model Yeti si koupilo přes 11.000 zákazníků.

Škoda loni investovala 11,7 miliardy korun, což je o 19,5 procenta méně než v roce 2008. Automobilka investovala hlavně do produktových řad Yeti a Superb Combi.

Za leden a únor letošního roku Škoda podle Junga zvýšila prodej o 33 procent na 106.025 vozů. Přes pokles na německém trhu se odbyt v západní Evropě zvýšil o čtvrtinu na 47.431 vozů.

Prodej ve střední Evropě se zvýšil o 16 procent na 17.910 aut. Naopak na východoevropském trhu pokračoval pokles odbytu o 36,5 procenta na 6590 vozů. Prodej na čínském trhu se zvýšil o 129 procent na 26.674 aut.

Škoda bude letos pokračovat ve zvyšování výroby v zahraničních závodech v Číně, Indii a Rusku. Ty loni vyrobily 170.000 vozů, tedy o 44.000 více než v předchozím roce.

Automobilka zároveň rozšířila výrobní program v kategorii kompaktních vozů s nízkou spotřebou, o které je nyní zvýšený zájem. Firma na začátku roku modernizovala modely Fabia a Roomster a zároveň uvedla sportovní Fabii RS a Fabii Scout.

Oproti konci roku 2008 se o dvě procenta snížil počet zaměstnanců, v automobilce na konci roku 2009 pracovalo 26.153 lidí včetně agenturního personálu.

Autor: