Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Virtuální realita od Microsoftu? Na HoloLens se v Česku stojí fronty

Ekonomika

  7:00
PRAHA - V místnosti jsou tři osoby. Jednou z nich je plačící dítko. Sedí stočené v koutě a pláče. Právě mu totiž jeden z jeho věznitelů vyhrožoval smrtí. Proč mu nikdo z přihlížejících nepomůže? Protože zbylí lidé v místnosti jej nevidí. Není to ale žádná psychická porucha. Jde o výjev z hororově laděné hry, který do skutečného pokoje vsadily brýle HoloLens od Microsoftu.

Skrz brýle od Microsoftu lze vidět i slyšet okolí. foto:  Michal Šula, MAFRA

Virtuální a rozšířená realita bývají často házeny do jednoho pytle. Ve skutečnosti tomu ale tak není. V České republice toto téma letos propagují především Samsung s brýlemi Gear VR a HTC se svou sestavou Vive. První jmenované jsou dobrou zábavou pro hračičky, kteří si díky vložení chytrého telefonu mohou užít zábavné hry v kyberprostoru třeba i po cestě tramvají do práce.

To HTC Vive je špičková virtuální realita pro náročné hráče. Na rozdíl od Samsungu je k jejímu využití potřeba výkonného počítače a volného prostoru, zážitek ze vstupu do zcela jiného světa je však „neskutečně skutečný“. A to až do té míry, že lidé, kteří Vive zkoušeli poprvé, skákali do zdi poté, co je zezadu překvapila útočící zombie nebo na sebe ze stolu strhli volant i s počítačem když nabourali v závodní simulaci.

HoloLens ale nabízí něco jiného. Oba zmíněné příklady totiž uživatele izolují od skutečného prostředí. Skrz brýle od Microsoftu však lze vidět i slyšet okolí. Zároveň ale do něj přibývají předměty či postavy, které už skutečné nejsou. Nejde přitom o žádný jednoduchý plochý obrázek, nýbrž o trojrozměrné hologramy. Ty je možné volně obcházet a prohlížet je z různých stran či s nimi jednoduchými gesty reagovat.

Svět virtuální reality.
Virtuální brýle.

V porovnání se staršími brýlemi Google Glass Microsoft zařízení z dílny světového vládce internetového vyhledávání poráží na plné čáře. Zatímco brýle Googlu nabídly jednoduché promítnutí obrazu na skutečné pozadí, vydržely v chodu 45 minut a ještě se poměrně hodně zahřívaly, na HoloLens jde po chvíli používání i zapomenout. Přestože jsou větší a váží zhruba půl kilogramu, pomocí nastavitelných pásků je lze nasadit tak, že nezatěžují nos, vydrží tři a půl hodiny a prostorový zvuk je na zařízení tohoto typu až překvapivě dobrý.

„Pořád jsou příliš velké a těžké. Další dvě nebo tři verze a bude to to sci-fi zařízení, které si všichni představujeme,“ říká Martin Adámek, šéf společnosti Inloop, která HoloLens měla jako první v Česku a možná i ve střední Evropě. Nejnověji mají jeden kousek i v pražském studiu Xlab.

Microsoft vykoukl ze ztráty. Vydělal hlavně díky cloudovým službám

Tvůrce populárních Windows totiž první verzi HoloLens vydal v březnu letošního roku pro vývojáře v Spojených státech amerických a v Kanadě, kde vyšly na tři tisíce dolarů (zhruba 71,7 tisíce korun). Do Česka se ale brýle zatím oficiálně nedostaly. Vývojáři z Inloop je koupily od jednoho ze spekulantů na portálu eBay za pět tisíc dolarů a teď se u nich stojí fronty. Vždyť možnost osahat si HoloLens zatím neměli ani lidé z české pobočky Microsoftu.

Přestože tyto technologie se nejefektněji prezentují na hrách, byla by škoda omezit využití HoloLens na hry. Třebaže vystřelit díru do vlastní zdi a vraždit monstra vylézající z útrob domu může být pro někoho zábava. Skutečné možnosti brýlí a rozšířené reality ale uživatel pozná až s využitím ve vzdělávání či v byznysu. Skrz brýle lze například z různých úhlů prohlížet modely všeho možného nebo pořádat 3D telekonference.

„Využití mohou brýle na rozšířenou realitu mít například při navigaci. Představte si skladníka, který při jízdě na vysokozdvižném vozíku ví, kam zatočit, kde co vytáhnout a co kam založit. Soupis obsahu skladu je aktualizován okamžitě a bez papírování,“ vysvětluje Adámek.

Inloop už vyvíjí několik projektů pro své zákazníky z různých zemí. Zájem o aplikace pro rozšířenou realitu ale firma eviduje i ze strany českých podniků. Mezi současné klienty jednoho z největších českých mobilních vývojářských studií přitom patří například Škoda Auto, antivirová firma Avast nebo výrobce čipů Intel. Právě rozšíření těchto technologií v průmyslu povede k větší výrobě, jejímu zlevňování a následnému masovému rozšíření do domácností.

„Virtuální a augmentovaná, neboli rozšířená realita je zatím malý segment, ale velké firmy zajímá. Chceme být u toho, až se tenhle obor rozjede ve velkém a mít náskok před konkurencí,“ říká šéf firmy, která vzešla ze setkání vývojářů v Žilině v roce 2012 a dnes má pobočky ve čtyřech zemích a zaměstnává stovku lidí. Kanceláře na pražském Pankráci, kam firmy jezdí poznávat rozšířenou realitu, Inloop otevřel letos na jaře a do konce roku přidá na svou mapu ještě Ostravu.