Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Skupině Volkswagen a její hlavní značce po skandálu stále klesá prodej

USA

  20:57
WOLFSBURG - Prodej vozů německého automobilového koncernu Volkswagen se v říjnu snížil o 3,5 procenta, což představuje sedmý měsíc klesajícího prodeje v řadě. Oznámila to v pátek automobilka, kterou otřásá skandál s nepravdivým vykazováním výsledků měření emisí oxidu dusíku.

Logo Volkswagenu foto: ČTK

Nesrovnalosti přiznala rovněž v údajích o měření emisí oxidu uhličitého (CO2). Šéf stejnojmenné hlavní značky Herbert Diess uvedl, že mimo to již další známky pochybení nepozoruje.

Za informace o manipulacích s emisemi beztrestnost. VW urychluje vyšetřování

Koncern, jehož součástí je 12 značek včetně mladoboleslavské Škoda Auto, dodal v říjnu po celém světě 831.300 aut, o 400 méně než před rokem. Škoda Auto již dříve oznámila, že v říjnu prodala 88.500 aut, o 2,7 procenta méně než před rokem.

Nižší odbyt zaznamenala i hlavní značka Volkswagen, která je z hlediska prodeje i příjmů největší divizí skupiny. Proti loňskému říjnu jí prodej klesl o 5,3 procenta, a snižoval se tak osmý měsíc v řadě. K poklesu přispěl především vývoj na trzích v Rusku a v Brazílii, kde značka dodala meziročně o čtvrtinu, respektive o polovinu méně aut než před rokem. V USA, kde se největší skandál v osmasedmdesátileté historii Volkswagenu rozhořel, zvýšila divize dodávky o 0,2 procenta a celá skupina o 5,7 procenta.

Skupina pracuje na obnovení důvěry

V západní Evropě prodej na úrovni divize Volkswagen i celého koncernu klesl, v obou případech o více než procento. Jürgen Stackmann, který má v divizi na starosti prodej, to vysvětlil pozastavením prodeje modelů zasažených emisním skandálem. „Celá skupina pracuje na obnovení důvěry našich zákazníků ve značku a v naše produkty,“ uvedl také Stackmann.

Emise VW budou zabíjet. V Evropě bude obětí víc než v USA, tvrdí studie

Volkswagen v září po zjištěních amerických úřadů přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut instaloval software umožňující manipulovat s měřením emisí. Největší skandál v historii společnosti výrazně snížil její tržní hodnotu, donutil k odchodu dlouholetého generálního ředitele Martina Winterkorna.

Šéf VW další pochybení nevidí

Šéf značky Volkswagen Herbert Diess v pátek zveřejněném rozhovoru s agenturou DPA poznamenal, že kromě manipulací s emisními testy aut s naftovými motory a nesrovnalostí kolem CO2 žádné další známky pochybení nevidí. Nepozoruje ani nebezpečí propouštění mezi zaměstnanci na stálý úvazek. Předseda závodní rady Volkswagenu Bernd Osterloh ve stejném rozhovoru ale upozornil, že zaměstnanecké bonusy nebudou na stejné úrovni jako loni.

Skupině Volkswagen hrozí kvůli skandálu miliardové výdaje a její vedení jedná s odborovými předáky o plánu snižování nákladů a investic. Diess podle zdrojů agentury Reuters uvažuje o snížení počtu zaměstnanců na zkrácený úvazek ve své divizi.

Nařídíme kontroly všech vozů z koncernu VW. První povoláme na jaře, řekl Ťok

Volkswagen si po vypuknutí skandálu najal pro interní vyšetřování poradenskou společnost Deloitte a americkou právnickou firmu Jones Day. Ve čtvrtek vyzval zaměstnance, aby do konce měsíce podávali interním vyšetřovatelům informace o případu manipulací. Informátorům firma slíbila, že je nepropustí.

Osterloh DPA řekl, že neví, kolik lidí se na manipulacích podílelo. „I kdybych vzal 100 z (celkové pracovní síly) 600.000, je to stále omezená skupina,“ citovala z rozhovoru agentura Reuters. kne hej

Autor: