Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Slevové podvodníky zkrotil, teď si web posvítí na šmejdy z předváděček

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Nová webová služba sdružující podvedené české spotřebitele slaví první úspěch. Do pondělí se mohli na stránkách HromadnéŽaloby.cz přihlásit se svojí pohledávkou zákazníci i podnikatelé, kteří marně čekají na peníze od slevového portálu NebeSlev.cz. Ten přislíbil dluhy splatit. Nově se web zaměří na firmu, která na předváděcích akcích odírá seniory.
Kuchyňské nádobí - ilustrační fotografi

Kuchyňské nádobí - ilustrační fotografi foto: Shutterstock

Za portálem HromadnéŽaloby.cz stojí ekonom Tomáš Pospíšil a právník Petr Němec, který loni spustil tažení proti bankovním poplatkům za vedení úvěrových účtů (ČTĚTE VÍCE).

Jejich projekt si klade za cíl organizovaně pomáhat spotřebitelům při hájení svých práv proti podvodníkům. Podvedení lidé se mohou připojit k „hromadným žalobám“ na různé firmy, s nimi poté jedná vybraný právní zástupce (ČTĚTE VÍCE).

Ne vždy však musí případ skončit u soudu. Společný postup může vystrašit firmu, která má následně větší snahu se s nespokojeným zákazníkem domluvit. A to je i případ nepoctivého slevového serveru NebeSlev.cz. Ten svým obchodním partnerům neplatil podle domluveného platebního kalendáře. Na své peníze čeká také řada nespokojených zákazníků.

ČTĚTE TAKÉ:

„Domluvili jsme se s nimi tak, že vítáme jejich vstřícný postup a pokud závazky uhradí, tak žalobu z webu stáhneme. Kdyby ta společnost ale neplnila závazky vůči novým spotřebitelům, co by se cítili poškozeni, tak bychom žalobu obnovili,“ řekl Petr Němec serveru Lidovky.cz.

Prvotní nadšení z prvního vítězství nad podvodníky však mladý právník brzdí: „Nevím, jestli to dopadne dobře, možná se snaží jen získat čas. Teď se na nás obrátila paní s pohledávkou sto tisíc. Jsme připraveni tu společnost dát do insolvence.“

První žaloby na cestě

Vedle mimosoudních dohod se však schyluje už k prvním skutečným žalobám. Server nyní oslovil první přihlášené podvedené klienty z Prahy a Středočeského kraje a s pomocí advokátů hodlá zažalovat společnosti Skylink a CS Link. Ty totiž nalákaly 1,5 milionu zákazníků na bezplatné využívání satelitních služeb, které následně zpoplatnili 29korunovým paušálem.

„Vybrali jsme Prahu, protože s klienty chceme osobně komunikovat. Očekávám, že žaloby odejdou ještě tento měsíc,“ vysvětluje Němec.

Hrnce za 35 tisíc

Nový případ, na který se server HromadnéŽaloby.cz chce zaměřit, jsou předváděcí akce zaměřené na seniory, které podvodná firma odírá o desítky tisíc.

„Je to firma, jejíž jméno zatím nechceme zveřejňovat. Patří mezi ty menší, ale na seznamu předváděcích společností pokutovaných ČOI už se objevila. Chceme postupovat cestou insolvence, protože vymáhat peníze soudně je na dlouhé lokte. Ty společnosti pravděpodobně vyvedou peníze do nové firmy a ve své činnosti pokračují, takže nemá cenu se soudit, což by trvalo roky,“ řekl serveru Lidovky.cz právník Petr Němec.

Právník Petr Němec vymohl na Komerční bance poplatky za vedení úvěrového účtu

„Obrátila se na nás paní ročník 1935, která chce zůstat v anonymitě, protože se stydí před svojí rodinou, že se dostala do takové situace. Případ se stal v roce 2012, kdy si na předváděcí akci koupila hrnce,“ vypráví Němec případ podvedené seniorky.

Ženu společnost odvezla domů, aby mohla zaplatit 35 tisíc v hotovosti za sadu obyčejných hrnců. „Byli milí, nebyl na ní vyvíjen psychologický nátlak, ale druhý den si uvědomila, že udělala nesmysl. Okamžitě odstoupila od smlouvy, hrnce vrátila, oni je převzali, ale peníze zpět už neposlali. Paní šla na jejich pobočku, ale tam samozřejmě nikdo nebyl. Že prodávají předražené hrnce, to je jedna věc, ale nám jde hlavně o to, aby lidé, kteří odstoupí od smlouvy dostali své peníze zpátky,“ uzavírá Němec.