Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Slevy pro studenty a seniory se mění. České dráhy musí zlevněné jízdné počítat z nejnižších cen

Ekonomika

  5:00
PRAHA - Zlevněné jízdné, které začalo platit v září, se dočkalo nové změny. Na některých trasách studenti a senioři zaplatí ještě méně než dosud. Ministerstvo dopravy v čele s ministrem Danem Ťokem se dohodlo s ČD na tom, že budou poskytovat 75% slevu z nejnižší dostupné ceny na jednotlivých spojích. Jízdenka tak bude seniory a studenty opravdu stát pouze čtvrtinu a ne přibližně polovinu, kterou momentálně platí běžní zákazníci.

Sleva pro studenty a seniory se bude u ČD nakonec počítat jinak. foto: MAFRA - Dan Materna

Plošné slevy pro děti, studenty a seniory začaly platit od 1. září. Pravidla, která určovala způsob, jakým budou dopravci slevy počítat, se ale po dvou týdnech mění. Ministr dopravy Dan Ťok po upozornění na nejasnosti ve způsobu jakým zlevněné jízdné počítaly České dráhy, vzkázal, že bude stát slevy proplácet jen u nejlevnějších možných jízdenek.

„S Českými drahami jsme si vyjasnili, že 75% slevu mají poskytovat z nejnižších cen, za které nabízejí lístky na pokladně, a nikoli z kilometrového tarifu, který může být vyšší. Chci, aby byly podmínky stejné pro všechny dopravce i cestující s nárokem na slevu,“ prohlásil před týdnem Dan Ťok.

Slevy v dopravě. Jak budou od 1. září pro studenty a seniory reálně fungovat?

České dráhy dosud počítaly slevu pro studenty a seniory z plného jízdného. Nebraly tedy v potaz akční jízdenky. Za trasu z Prahy do Ostravy zaplatil student či senior 120 korun, dalších 360 korun měl ČD doplatit stát. Podle kilometrového tarifu totiž jedna taková cesta stojí 480 korun. Běžná cena s akční jízdenkou se přitom na této trase pohybuje mezi 189 až 295 korunami, záleží na času.

Nehledali jsme žádný trik, tvrdí dopravce

„České dráhy nehledaly a ani nenašly žádný trik, jak získat více prostředků v souvislosti se zavedením nových slev. Vždy jsme postupovali a postupujeme striktně v souladu s cenovým výměrem ministerstva financí a stanovisky ministerstva dopravy, včetně výpočtu slev a kompenzací z obyčejného jízdného,“ odpověděl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Výpočet zlevněného jízdného se od pátku mění. Dopravci musí vycházet z obvyklé ceny, jakou by za normálních okolností cestující musel zaplatit. „Od pátku 14. září budou systémy Českých drah nastaveny tak, že se budou prodávat zlevněné jízdenky z nejnižší dostupné ceny, nikoli výhradně z kilometrického tarifu. Z obvyklého jízdného se budou moci počítat až poté, co se doprodají akční jízdenky,“ sdělila pro Lidovky.cz mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Počet akčních a superakčních jízdenek je omezený. Akční jízdenky jsou vázané na konkrétní den, superakční pak na konkrétní vlak. Kolik akčních a superakčních jízdenek České dráhy nabídnou závisí na více faktorech. Mezi hlavní patří podle státního dopravce například poptávka po jednotlivých spojích, potenciál získat další zákazníky či konkurenční pozice vůči automobilům. Superakční jízdenky jsou novinkou. Ty budou ČD nabízet pro konkrétní linky a spoje, přičemž ceny budou dynamicky reagovat na obsazenost spojů. Tento systém dlouhodobě používá i konkurence.

Ministerstvo dopravy: Doplatíme pouze zbytek do nejnižší ceny

Dopravcům ztrátu stát vykompenzuje pouze tak, aby dorovnala 75 % nedoplacené částky u nejnižší možné jízdenky. Ministerstvo dopravy si tak na jednání s ČD ujasnilo podmínky a obě strany se dohodly na změně tarifu. „Za uplynulé období vykáží ČD kompenzaci ministerstvu dopravy dopočítanou k nejnižší ceně,“ dodala Rezková.

Slevy pro seniory a studenty

  • Státem nařízené slevy v železniční a autobusové dopravě začaly platit 1. září.
  • Týkají se dětí, studentů do 26 let a seniorů nad 65. Jsou nařízené pro státní i soukromé dopravce.
  • Výše slevy z jízdného činí 75 %.
  • Ministerstvo dopravy odhadlo ztrátu na 5,7 miliardy korun ročně. Dopravcům ji bude proplácet.
  • Slevy platí pouze na území ČR, při překročení hranic se cena pohybuje v běžné výši.

Změna ve výpočtu slev se týká především Českých drah. Soukromí dopravci Leo Express a RegioJet totiž nemají žádné akční jízdenky. Cenu si upravují sami podle vytíženosti spojů. Pro ně se tedy dnešním dnem nic nemění. Dopravce Leo Express dokonce státem nařízenou slevu podpořil tím, že zbylých 25 % z ceny jízdenky, kterou má zaplatit student či senior, převádejí cestujícím na jejich účet v podobě kreditu. Ten mohou využít k nákupu dalších jízdenek.

Od začátku září České dráhy přistoupily ještě k jednomu kroku. Kromě toho, že dopravce zavedl povinné slevy, zdražil také svoji první třídu. Dříve mohli důchodci a děti do 15 let jezdit první třídou u ČD až s poloviční slevou, nyní už musí zaplatit plné jízdné. Tuto slevu předtím nařizoval stát, momentálně už tyto podmínky neplatí. České dráhy se tak rozhodly toto zvýhodnění zrušit.