Podle slovenského serveru sme.sk, který na zboží upozornil jako první, se výrobky s označením Pomazánkové máslo dají koupit v supermarketech Billa i Tesco.
Stejně tak jako firmy v České republice musí dodržovat přísné normy na výrobky, které nazvou 'máslem', i na Slovensku mohou být označeny jako 'maslo' jen potraviny splňující přesně vymezená kritéria.
ČTĚTE TAKÉ |
Přestože by ten samý název ve slovenštině neprošel, proti jeho českému překladu slovenští inspektoři nic nemají. "Výrobek splňuje požadavky na označení ve smyslu platné legislativy pro uvedení na trh ve Slovenské republice, kdy je označení názvu ve státním jazyce v souladu s legislativou," řekla serveru sme.sk mluvčí slovenské veterinární a potravinářské inspekce Pavlína Komarová.
Pro nás je to uzavřené, tvrdí Madeta
Pravidla pro označování másla byla zavedena, aby označení nemátlo spotřebitele členských zemí EU, které používají toto slovo ve stejném významu (Polsko, Slovinsko, Bulharsko). Čeští výrobci poté museli bez výjimek své výrobky přejmenovat.
Největší tuzemská mlékárna Madeta zkoušela argumentovat tím, že se jedná o tradiční český produkt a změna názvu by zmátla spotřebitele, přesto však nakonec pod tlakem legislativy ustoupila a prodává Tradiční pomazánkové. "Vlastně je to taková úsměvná historka, protože právě slovenští mlékaři se nejvíce zasadili o změnu názvu v Bruselu. Ať si na Slovensku dělají, co chtějí," reaguje na prodej pomazánkového másla u našich sousedů tisková mluvčí Madety Marta Faktorová.
PSALI JSME |
"Řídíme se českým heslem, že orel much nelapá. Možná spotřebovávají kelímky, nevím. My jsme to pod vlivem okolností uzavřeli. Předpisy dodržujeme, byť s nimi nějak vnitřně nesouhlasíme a nevyrovnali jsme se s tím do teď," tlumočí Faktorová stanovisko firmy a doplňuje, že žádné právní kroky Madeta nezvažuje.
Pomazánkové máslo musí skončit, rozhodl soudU lucemburského tribunálu Česko v roce 2010 zažalovala Evropská komise, která v EU dohlíží na dodržování pravidel. Podle nich ale výrazem „máslo“ je možné označovat pouze ty produkty, u nichž mléčný tuk tvoří nejméně 80 procent. Problém je v tom, že české předpisy byly mnohem tolerantnější, neboť umožňují toto označení používat u výrobků obsahujících nejméně 31 procent mléčného tuku. Česko muselo vyhovět rozsudku v co nejkratší době. Pokud by tak neučinilo, mohla ho komise znovu zažalovat. Tentokrát však s návrhem, aby soud rozhodl o uvalení peněžitých sankcí. ČTĚTE VÍCE |
Výjimka, o kterou Česko žádalo, se vztahovala pouze na tuzemský trh, kde je výrobek po více než 30 letech existence dostatečně znám. Navíc se prodává v úplně jiném obalu než klasické máslo, takže nemůže dojít k záměně obou výrobků, argumentovalo Česko v Bruselu.
Například Španělsko a Velká Británie podle mlékařů, poukazujících na „dvojí metr“ EU, navíc dostaly před lety výjimky pro produkty nesoucí v názvu máslo, které požadované parametry také nesplňují. Přesto však s argumentací neuspěli.