'Uzavřená společnost,' píše se na cedulce na dveřích salónu za nimiž se šmejdi pokoušejí nalákat přítomné ke koupi předraženého zboží. Většina z hostů byla na akci pozvána telefonicky nebo osobně oslovením na ulici. Šmejdi se tak vyhýbají nařízení novely, aby akce byly inspekci hlášené dopředu.
PSALI JSME |
I když se inspektoři na akci dostanou, šmejdi o nich vědí a mají dostatek času na to, aby na kontrolu reagovali. Dokázat, že se opravdu jednalo o prodejní akci a ne o nestandardní typ večírku, je pro inspektory složité.
"U vchodu se prokáží a snaží se akci zkontrolovat. Velmi často se stává, že pořadatelé ji na místě zruší. Nicméně i potom mohou inspektoři ověřit, jestli událost odpovídala novele a dále, jestli byla dopředu ohlášena. Pokud tomu tak není, může být pořadatel pokutován do výše pěti milionů korun," říká mluvčí obchodní inspekce Jan Rotbauer.
Prohlášením akce za soukromou však šmejdi nemají vyhráno. Salónek jako dočasná provozovna před obchodní inspekcí neobstojí. V zákonu je přesně vyjmenováno, za jakých okolností se jedná o pořádání organizované akce. Komplikovanější je dokazování v případě, že se předváděčka odehrává u někoho doma. Šmejdi ji například avizují jako kuchařskou párty.
Zákon proti šmejdůmNovelu zákona o ochraně spotřebitele, která zpřísňuje pravidla pořádání předváděček, schválil ve středu Senát. Po podpisu zákona prezidentem budou muset pořadatelé těchto akcí hlásit České obchodní inspekci předem místo a datum konání akcí a budou muset uvést, jaké zboží na nich budou nabízet. Za porušení nových povinností bude prodávajícímu hrozit pokuta až pět milionů korun. ČTĚTE VÍCE |
"Ano, to se taky teď děje. Tohle je ale problematičtější, protože obchodní inspekce může těžko vtrhnout někomu domů. Inspektoři by se museli vydávat za přátele rodiny. Soukromí něčího domova za normálních okolností těžko zkontrolujeme," vysvětluje Rotbauer.
Extra balíčky za extra peníze
Někteří nepoctiví podnikatelé zpřísněním podmínek upustili od klasických předváděcích akcí a vymýšlejí nové triky, jak z důvěřivých lidí snadno získat peníze. "Nejnovější je dopis, v němž lidem přišlo, že obdrží certifikovaný balíček, přičemž dodejka vypadá velmi věrohodně. Aby získali tento exkluzivní balíček, musí zaslat 500 korun v připojené obálce," uvádí Rotbauer.
Známý je ale i případ, kdy firma nechvalně známá z předváděcích akcí rozesílala upomínky, v nichž hlavně seniory vyzývala k uhrazení částky za fiktivní kartu za členství ve spotřebitelském klubu. Místo účtu však bylo uvedeno pouze telefonní číslo. Zpoplatněné částkou 85 korun za minutu volání.
Stohy hlášení
S tím, že se po zpřísnění pravidel budou šmejdi snažit najít nové fígle, inspekce počítala. Aktivita šmejdů je však překvapila. "Někteří nepoctiví podnikatelé se snaží mlžit tak, že posílají kupy hlášení o konání předváděcích akcí, kdy většinu zruší a nechají běžet jen jednu, aby zmátli inspektory. Problém je v tom, že se neohlášené zrušení musí dokázat jako nekalý úmysl," poznamenává Rotbauer.
Pokud se kupující přeci jenom nechá šmejdy přesvědčit, platí ustanovení, že má nárok zboží do 14 dnů za kupní cenu vrátit. Pokud byla smlouva uzavřena mimo prostory určené k podnikání, platí stejná pravidla jako například při nákupu na internetu.