Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Smutný příběh D47: Od Zemanova izraelského debaklu po rezivějící mosty

Ekonomika

  11:38
PRAHA - Měl to být jeden z prvních projektů PPP, tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru. Výstavba dálnice D47, jejíž kmotrem byl tehdejší premiér Miloš Zeman, však od svého počátku nese pachuť korupce a stavařské fušeřiny.

Na základní kámen dálnice poklepal v Ostravě-Svinově už 21. července 1999 tehdejší premiér Miloš Zeman společně s ministrem dopravy Jaromírem Schlingem. foto: ČTK

Na základní kámen dálnice poklepal v Ostravě-Svinově už 21. července 1999 tehdejší premiér Miloš Zeman společně s ministrem dopravy Jaromírem Schlingem. Výstavba ale začala až za vlády Vladimíra Špidly 16. října 2003.

Zemanova vláda před volbami v roce 2002 svěřila výstavbu a provoz dálnice bez výběrového řízení izraelskému konsorciu Housing and Construction za 125 miliard korun. Stavba měla být dokončena v roce 2009.

Zemanova vláda před volbami v roce 2002 svěřila výstavbu a provoz dálnice bez výběrového řízení izraelskému konsorciu Housing and Construction za 125 miliard korun.

Nový ministr dopravy Milan Šimonovský však zakázku, kterou od počátku provázelo podezření z korupce, zrušil. Následně byli vybráni noví dodavatelé.

  • 1. prosince 2007 - V Ostravě byla otevřena první část D47 mezi Ostravou a Bohumínem. Za první část dálnice v délce 17,2 kilometrů zaplatil stát 16,2 miliardy korun. Úsek v délce 8,5 kilometrů postavilo za 4,3 miliardy korun konsorcium v čele s ODS-Dopravní stavby Ostrava (ODS-DSO), kterou v roce 2009 převzala Eurovia CS
  • červenec 2008 - Na třech místech mezi ostravskou Rudnou ulicí a Bohumínem se zvlnil povrch dálnice. Mluvčí ODS-DSO uvedl, že se do náspu pravděpodobně dostal materiál, který tam nepatřil.
  • červenec 2009 - Na třistametrovém úseku nedaleko třebovické elektrárny začaly opravy zdeformované D47. Podle odborníků závady způsobilo rozpínání materiálu, který stavební firma použila.
  • červenec 2011Eurovia CS podala žalobu o náhradu škody ve výši 30 milionů korun na firmu Harsco Metal CZ. Ta je nástupnickou firmou původního dodavatele strusky použité v náspu.
  • listopad 2011 - Kontrolní vrty pro Ředitelství silnic a dálnic odhalily, že v podloží dálnice leží místo určeného materiálu směs stavebního odpadu s materiálem, který bobtná.
  • 22. listopadu 2011 - Podle ŘSD nedodržela Eurovia CS při stavbě schválený postup a bobtnavý podklad použila i tam, kde měly být stálé materiály. Eurovia CS odmítla, že by při stavbě D47 pochybila.
  • 19. prosince 2011 - Soud rozhodl, že Harsco Metal CZ má Eurovii zaplatit téměř 30 milionů korun. Postižená firma podala odpor.
  • 27. prosince 2011 - ŘSD podalo trestní oznámení na neznámého pachatele. Použitím méně kvalitní strusky měla státu vzniknout škoda až 262 milionů korun.
  • 2. ledna 2012 - Lidové noviny uvedly, že ministerstvo dopravy podalo trestní oznámení na neznámého pachatele kvůli nekvalitní strusce.
  • 13. ledna 2012 - Eurovia CS oznámila, že tři mosty na dálnici jsou podle ní v pořádku. ŘSD na mostech v prosinci 2011 kvůli údajně špatnému stavu snížilo maximální rychlost na 60 kilometrů v hodině.
Zvlnění dálnice, ilustrační foto
  • 22. ledna 2012 - ŘSD na zhruba devítikilometrovém úseku D47 reklamovalo celkem 901 vad. Většina jich připadla na mostní objekty, zbytek na mimoúrovňové křižovatky a samotnou dálnici. Podle firmy Eurovia CS si ale většinu údajných vad způsobilo samo ŘSD.
  • 7. února 2012 - ŘSD vrátilo firmě Eurovia CS k opravě zvlněný úsek D47. Firma podle něj použila špatný podkladový materiál. ŘSD také rozšířilo trestní oznámení podané v souvislosti s dodávkou strusky.
  • 2. dubna 2012 - ŘSD oznámilo, že získalo klíčový důkaz - znalecký posudek, podle něhož stát celou dobu platil za něco jiného, než byla dodaná ocelárenská struska.
  • 9. dubna 2012 - Eurovia CS podala k soudu žalobu na ŘSD. Požaduje omluvu a finanční náhradu za poškození pověsti 100 milionů korun.
  • 16. července 2012 - Rozhodčí soud při Hospodářské a Agrární komoře ČR podle firmy Eurovia CS potvrdil její právní názor o tom, že stavba D47 byla předána a převzata v souladu se smlouvou o dílo.
  • 9. listopadu 2012 - Ředitelka úseku kontroly kvality staveb ŘSD Miloslava Pošvářová řekla, že pilíře mostů na D47 si sedají a nosná konstrukce reziví. Nedostatky odhalil audit německých expertů.
  • 16. července 2013 - ŘSD se rozhodlo reklamovat další úseky D47, největší problém představuje tunel Klimkovice, který stavěl Metrostav. Do něj na řadě míst zatéká, trhlinami prosakuje voda.

Kusy pneumatik vykopané při kontrole podloží D47.

  • 20. srpna 2013 - Za zvlnění D47 nebude policie nikoho stíhat a trestní oznámení, které podalo ŘSD, odložila. ŘSD se následně obrátilo se stížností na Generální inspekci bezpečnostních sborů, která však rozhodla, že se jí zabývat nebude.
  • 8. října 2013 - Stát vyhrál první arbitráž kvůli vadám na D47. Podle rozhodčího soudu si tři stavební firmy (Eurovia, Skanska a Porr) neoprávněně účtovaly miliony korun.
  • 24. října 2013 - Ministr dopravy Zdeněk Žák řekl, že na D47 chybí přímo pod asfaltovým povrchem kamenná drť, která má stavbu stabilizovat. Část již zprovozněné dálnice tak bude zřejmě třeba bourat. Eurovia uvedla, že může jít o součást předvolebního boje a chce důkazy pro ministrovo tvrzení.
Autoři: ,