Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Sociální sítě využívají i průzkumné agentury

Média

  11:00
PRAHA - Sociální sítě, jejichž popularita rychle roste, při své práci využívají už i průzkumné agentury. Například pomocí Facebooku mohou agentury získat respondenty pro své průzkumy či zjistit názory účastníků sociálních sítí na výrobky a firmy.
Facebook (ilustrační foto)

Facebook (ilustrační foto) foto: Reuters

Facebook je nejrozšířenější sociální sítí v Česku i ve světě. Účet na něm mají přes tři miliony Čechů. "Sociální sítě přicházejí do módy v marketingu, a tím pádem i ve výzkumu.

Jsou důležitým marketingovým nástrojem a klienty zajímá, jak se na nich mají chovat. Od výzkumných agentur proto očekávají tipy, jak se sociálními sítěmi zacházet," řekla ředitelka české pobočky agentury MillwardBrown Petra Průšová.

Mnohé průzkumné agentury podle Průšové už vyvinuly vlastní nástroje podobné sociálním sítím. "Jsou ale pro uzavřenou skupinu respondentů, kteří na těchto sítích mají svůj profil, mohou diskutovat, sdílet fotografie nebo komentovat příspěvky. S nimi lze pak provádět skupinové rozhovory. Děláme to již tři nebo čtyři roky a tato forma se nám osvědčila," podotkla Průšová.

ČTĚTE TAKÉ:

Řada firem imitaci virtuální sociální sítě podle Průšové využívá místo kvalitativních průzkumů. Například časopis Reflex pomocí tohoto on-line průzkumu zjišťoval názory svých čtenářů a stejnou metodu použil pražský magistrát nebo mobilní operátor Vodafone.

"Tímto způsobem lze získat i jiný typ informací, než je tomu u klasických skupinových rozhovorů. Sociální sítě jsou také vhodnější pro některé cílové skupiny, jako jsou teenageři či manažeři, které je jinak problém získat na klasické skupinové sezení," uvedla Průšová.

Průzkumy lze podle Průšové provádět rovněž přímo na sociálních sítích, je však třeba vzít v úvahu, že vzorek respondentů nebude reprezentativní. Účastníci průzkumů se mohou rekrutovat například z facebookových fanoušků firmy nebo značky výrobku. "Výhoda je, že tito lidé svůj zájem o značku už deklarovali, takže se nemusíme na ulici náhodných kolemjdoucích vyptávat, zda mají rádi určitý výrobek, a pak stejně nemít jistotu, zda nám řekli pravdu. Když chceme znát názory fanoušků určité značky, tak právě Facebook je vhodná platforma," míní Průšová.

Propojení datových zdrojů

Agentury zároveň mohou analyzovat fanoušky, kteří se připojí k facebookovým stránkám firem. "Něco podobného jsme dělali například pro divadlo Archa. Ukázalo se, že většina lidí má na Facebooku uvedeny základní osobní charakteristiky správně, takže lze zjistit, jací jsou loajální návštěvníci divadla z hlediska věku, zaměstnání či bydliště. S těmi lze pak dělat další výzkum a zaměřit se v něm na specifické otázky," dodala Průšová.

Trendem poslední doby podle Průšové také je, že se při průzkumech spojují různé datové zdroje. "Podíváme se například do firemních statistik týkajících se prodeje a pak na to, co o firmě fanoušci "říkají" na Facebooku. Tato informace okoření naši výslednou analýzu," uvedla Průšová.

Autoři: ,