Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Soud škrtal, stavby dálnic a železnic na jihu Moravy se oddálí o roky

Ekonomika

  12:28
BRNO - Řidiči se mohou rozloučit s tím, že v nejbližších letech vyroste dálnice z Brna do Vídně, ohroženo je rozšíření dálnice D1 na jihu Moravy, modernizace některých železničních tratí a desítky dalších staveb. Nejvyšší správní soud zrušil Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje.

V Brně rozhodoval Nejvyšší správní soud o osudu Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje a snimi o trasy dálnice do Vídně a dalších silnic. foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny

Bez nich nemohou úřady a instituce nejen stavět důležité stavby, ale ani pokračovat v jejich pouhé přípravě. Soudci ale byli v nejrozsáhlejším řízení v historii soudu nekompromisní a nezrušili jen část krajského územního plánu, ale dokument jako celek. Nový bude vznikat několik let, do té doby region zůstane v provizoriu.

Úřady nebraly v úvahu dopady staveb, rozhodl soud

Podle soudců nevzaly úřady a politici v úvahu dopady provázání staveb a jejich společných dopadů. "Této námitce a nedostatku tohoto vyhodnocení soud přikládá naprosto zásadní význam," poznamenala soudkyně Marie Žišková. Odůvodnění rozhodnutí má desítky stran. "Rozsahem návrhu i počtem účastníků nemá případ v historii Nejvyššího správního soudu obdoby," uvedla soudkyně. A je to současně historicky největší zásah soudu do územního plánování.

V Brně rozhodoval Nejvyšší správní soud o osudu Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje a snimi o trasy dálnice do Vídně a dalších silnic.

Stěžovali si zástupci obcí, ekoaktivisté a obyvatelé, celkem u soudu zasedly tři desítky protestujících. Vadí jim vedení spojnice Brna a Vídně po trase silnice R52, ale také podoba silnice R55 podél řeky Moravy či R43 z Brna na Svitavsko. Rozhodnutí se ale v důsledku dotkne také modernizace železnic včetně nejpřetíženější moravské trati Brno-Přerov či rozšiřování dálnice D1.

V bitvě o dálnici do Vídně je to remíza

Soud sice zrušil celé Zásady územního rozvoje a s nimi i trasu dálničního spojení Brno-Vídeň po trase R52 přes Pohořelice a Mikulov, ale ta je podle soudu v pořádku. Soudci zdůraznili, že aktivisty kritizovaná trasa odpovídá celostátní Politice územního rozvoje a její stanovení je v pořádku. 'Odnesla' však to, že dokument padl jako celek - a ani její příprava zatím nemůže pokračovat.

Krajští úředníci a politici, kteří zásady loni schválili, nyní řeší, co vlastně nastane. Hejtman Michal Hašek (ČSSD) hodlá další postup oznámit dnes odpoledne.

Soud kritizuje například malou pozornost věnovanou plánovanému novému křížení dálnice D1 u Brna se silnicí R43 a tzv. jihozápadní tangentou spojující dálnici D1 a výpadovku na Vídeň. "Tvrzení, že napojení nejdůležitější dálnice v zemi s rychlostní silnicí nadmístního významu a čtyřproudou silnicí první třídy je lokální problém, vyznívá velmi nepřesvědčivě a soud je nemůže přijmout," uvedla soudkyně.

Aktivisté jsou nadšení

Aktivisté jásají. "Je to výhra pro desítky tisíc občanů, kteří mají šanci, že příští návrh bude dbát na jejich zdraví, nebude nesmyslně přivádět další dálkovou tranzitní dopravy do dopravně přetížené brněnské aglomerace," tvrdí jeden z kritiků Petr Firbas.

V Brně rozhodoval Nejvyšší správní soud o osudu Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje a snimi o trasy dálnice do Vídně a dalších silnic.

Rozhodnutí znamená stop také dalším projektům a může zmrazit rozvoj obcí. Mluvčí Magistrátu města Brna Pavel Žára pro LN připustil, že musejí například přerušit přípravy územního plánu města, na který přitom město zoufale čeká a který má vymezit například nové rozvojové zóny. "Je jasné, že vydání nového územního plánu města se opozdí," uvedl s tím, že budou aktualizovat starý.

Nyní politici a úředníci také čekají na doporučení právníků, nakolik budou moci zpětně uplatňovat staré již neplatné plány.

Soud přiznal lidem a obcím náhradu za služby advokáta

Nejvyšší správní soud učinil ještě jedno opatření, které činí výjimečně: přiznal protestujícím lidem a obcím náhradu za služby advokáta. Jihomoravský krajský úřad tak má zaplatit 135 tisíc korun za služby advokáta Pavla Černého, který je současně jednou z tváří Ekologického právního servisu. Paradoxně je to ale nejméně o dva řády méně, než bude hejtmanství stát nové zpracování dokumentu.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!