Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Soumrak českého Teska? Velkého hráče tíží miliardové ztráty, ostatní vydělávají

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Potravinové řetězce v Česku zažívají zlatý věk. Lidl, Kaufland či Billa hlásí miliardové či alespoň stamilionové zisky a slibují velké investice do prodejen. O to výrazněji vyčnívá nedobré období obchodů Tesco, které už druhý rok po sobě prodělaly kolem 4 miliard korun.

Parkoviště před obchodním centrem v pražském Zličíně. V pozadí hypermarket Tesco. foto:  Petr Topič, MAFRA

Pro tuzemské manažery britského řetězce není zřejmě nic příjemného číst si o plánech konkurentů, jak chtějí utratit miliardy korun za úpravu prodejen či stavbu nových. Tesco, které letos oslaví dvacet let na českém trhu, o žádných velkolepých plánech nemluví.

Naopak se loni začaly objevovat spekulace o tom, že z Česka i dalších zemí střední Evropy odejde. Nic takového se ale zatím nestalo. Mnohem pravděpodobnější je však prodej některých významných provozoven, včetně obrovského komplexu v pražských Letňanech.

Pitralon, hašlerky a mléko v sáčku. Lidl bude opět prodávat v retro stylu

Firma totiž nedávno vyčlenila do samostatných společností některé své pozemky a pět nákupních center. Vše tedy nasvědčuje tomu, že se je chystá prodat. Kromě zmíněných Letňan se jedná o provozovny v Hradci Králové - Pražském Předměstí, Pardubicích, Plzni - Východní Předměstí, Brně - Trnitá a pozemky na pražském Šeberově.

Prodej majetku je pro Tesko jednou z možností, jak rychle získat peníze a zároveň uspořit náklady. Hospodářské výsledky za poslední dva roky totiž pro Tesco v Česku nebyly vůbec dobré. Za finanční období 2014/2015 (jeho fiskální rok trvá od března do konce února) firma prodělala 3,9 miliardy. De facto stejnou ztrátu přiznalo Tesco i rok předtím.

A CO KONKURENCE?

Tržby/zisky vybraných řetězců působících v Ćesku za fiskální rok 2014/2015

  • Penny Market 31,3 miliard Kč / 523 milionů Kč.
  • Lidl 33,6 miliardy Kč / 2,6 miliardy Kč
  • Billa 21,4 miliardy Kč / 339 milionů Kč.
  • Kaufland 55,2 miliardy Kč / 2,1 miliardy Kč
  • Globus 22,9 miliard Kč / 349 milionů Kč
  • Ahold (Albert) 48,3 miliardy Kč / 440 milionů Kč (jde o provozní zisk, čistý firma neuvádí - pozn. red.)

Vysvětlení špatného stavu? Hospodářské výsledky za uplynulé období zahrnovaly podle zástupců firmy mimořádné odpisy majetku. A nejen to.

„Jsme v procesu transformace našeho podnikání v České republice, vytvořili jsme jednu obchodní jednotku ve střední Evropě, a jak dokazují naše pololetní výsledky, meziroční tržby rostly na všech středoevropských trzích,“ popsal už dříve mluvčí řetězce Václav Koukolíček.

Co se týče tržeb, je pravdou, že v tomto ohledu si Tesco meziročně polepšilo více než o procento na 41,7 miliardy korun. To znamená celkově „bronzovou“ pozici za jedničkou Kauflandem a druhým Aholdem, který v Česku provozuje supermarkety Albert.

Do problémů českého Teska se pravděpodobně propsaly i nesnáze mateřské firmy, která utrpěla tím, že někteří její manažeři uměle vylepšili ekonomické ukazatele. Na podzim roku 2014 se provalilo, že nadhodnotili zisky za první část fiskálního roku bezmála o devět miliard korun.

Tesco

Firmu to kromě poškození reputace stálo i hodně peněz. Loni v listopadu se například dohodla s americkými akcionáři, že jim zaplatí v přepočtu přes 300 milionů korun za urovnání žaloby týkající se právě nesrovnalostí v účetnictví.

„Potíže mezinárodní skupiny se mohly odrazit i v horších výsledcích české dcery Teska z důvodů nedostatečného marketingu, omezování investic nebo podceněné optimalizace prodejní sítě. Důležitým faktorem může také být, že Tesco (na rozdíl od některých jiných řetězců) není zaměřeno jen na prodej potravin,“ glosoval aktuální situaci Pavel Sobíšek, hlavní ekonom UniCredit Bank.

Otázkou je, zda se příznivá ekonomická situace v Česku, opřená o čtyřprocentní růst HDP, nakonec projeví i v účetnictví Teska. Téměř každý den v Česku otvírá přes 200 obchodů a zaměstnává kolem čtrnácti tisíc lidí. Těžko lze nyní odhadovat, jak velká může být trpělivost vedení firmy v případě dalších ztrát.

Řetězce utrácí: Billa otevře 12 nových obchodů, Globus se vydá do středů měst

Aktuální potíže řetězce výrazně kontrastují s tím, že jeho konkurenti s trochou nadsázky vstoupili do zlaté éry. Lidé spokojeně nakupují a na jejich výsledcích je to vidět.

Například společnost Globus loni v Česku vydělala 349 milionů, což je meziroční skok o 68 procent. Možná i proto může její vedení plánovat síť menších prodejen.

Lídrem, co se zisku týče, se za finanční rok 2014/2015 stal Lidl s 2,6 miliardami korun. Řetězec zároveň oznámil velkolepé plány. Do obnovy obchodů, která už začala, a stavby nových hodlá v příštích několika letech vložit devět miliard korun.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!